Vít Zouhar

Coronide (2000)

Opera o dvanácti scénách
na texty un Pastore Arcade a Publia Ovidia Naso

___

Hudba / Music: Vít Zouhar

Libreto / Libretto: Vít Zouhar

Režie / Stage Director: Tomáš Hanzlík

Umělecké nastudování / Rehearsed by: Tomáš Hanzlík & Ensemble Damian

Kostýmy  a scéna / Costumes and Set: Vendula Johnová

Obsazení / Scoring: S,A,T,B, - 1kbd (organo) - 3V, 1Vc

Stopáž / Durata: 60´


<b style='color: red'>#graphicitems_dlg.narrowline</b>

Historické pozadí

V létě roku 1731 byla na kroměřížském zámku pro olomouckého biskupa kardinála Schrattenbacha uvedena opera Coronide. Jediné, co se z ní dochovalo, bylo libreto údajného "Pastýře z Arkádie" (un Pastore Arcade), jehož pravá identita je neznámá. Nelze proto vyloučit, že jím mohl být sám kardinál Schrattenbach. Původní hudba Francesca Peliho se na rozdíl od libreta nedochovala, a proto festival Baroko 2000 objednal u skladatele Víta Zouhara novou hudbu. Zouhar z textu vybral nejpůsobivější pasáže a doplnil je o komentáře z Ovidiových Metamorfóz.

Od premiéry operu Ensemble Damian uvedl na řadě pódií v Estonsku, Lotyšsku, Německu a Itálii, v Národním divadle v Praze, na četných hudebních festivalech (Maraton soudobé hudby Praha, Mezinárodní hudební festival Brno, Forfest, Janáčkův máj Ostrava, Janáčkovy Hukvaldy, Letní filmová škola Uherské Hradiště ad.), v rozhlase a v televizi.

<b style='color: red'>#graphicitems_dlg.narrowline</b>

Korónidin příběh

Bůh Apollón miluje Korónis a Korónis miluje Apollóna. Havran však Apollónovi sdělí, že jeho nymfu viděl s "jinochem mladým". Jakmile se rozhněvaný bůh dozví o údajné nevěře, protne Korónidinu hruď stříbrným šípem, aniž by zapochyboval o věrohodnosti havranova sdělení. Svého unáhleného činu vzápětí lituje, avšak příliš pozdě na to, aby jí mohl vrátit život.  Nymfa umírá, ale dříve než zemře, stačí ještě Apollónovi říci: "Dva v jedné zmíráme nyní." Až v tom okamžiku se Apollón dozvídá, že Korónis očekává jejich společné dítě, syna Asclaepia.  Závěrečná moralita připomíná jak je láska vrtkavá a jak je lehké ji oklamat.

<b style='color: red'>#graphicitems_dlg.narrowline</b>

Autor

Vít Zouhar (1966) získal hudební vzdělání v mládí od svých rodičů. Skladbu vystudoval na Janáčkově akademii múzických umění v Brně a na Hochschule für Musik u. darstellende Kunst Graz. Muzikologii absolvoval na Masarykově univerzitě v Brně. Uměleckou aspiranturu a disertaci obhájil na JAMU v Brně. Kompoziční kurzy završil také na Accademia Chigiana v Sieně a v Darmstadtu. Od roku 1992 přednáší na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci. Je autorem oper Coronide (2000), Torso (2003, společně s Tomášem Hanzlíkem) a Noci Dnem (2006), řady orchestrálních skladeb a komorních děl. Jako hostující skladatel působil ve Werkstadt Graz a na IEM Graz. Jeho teoretické práce jsou zaměřeny na problematiku hudby 20. století (minimalismus, hudební postmoderna). V roce 2001 inicioval vznik programu Slyšet jinak, který je zaměřen na rozvoj hudební tvořivosti. Pro Cube Hall ve Štýrském Hradci rekonstruoval prostorovou verzi elektroakustické skladby Poème électronique Edgarda Varèseho (2003). Podílí se na přípravách kritického kompletního vydání děl Bohuslava Martinů.

<b style='color: red'>#graphicitems_dlg.narrowline</b>

Recenze

"Coronide patří k dílům, která je radost slyšet opakovaně…" — MF DNES, 21.11. 2001, Wanda Dobrovská

"Rozkošná opera Coronide Víta Zouhara ukázala v pražském provedení radost z objevení barokních starých afektů skrze trefné přenesení do světa minimalismu a zároveň pro diváka i radost z jasných, nezkalených, v postfreudovském světě už neexistujících citů." — Harmonie, 2002, č. 1, Miroslav Srnka

"…der Reiz besteht vor allem darin, daß Zouhar die Schattierungsmöglichkeiten des historischen Instrumentariums recht suggestiv einzusetzen weiß." ("…kouzlo Coronide spočívá v tom, jak Zouhar působivě spojuje barokní a minimalistická gesta...") —Frankfurter Allgemeine Zeitung, 7.7. 2001, Jörn-Peter Hiekel

___

Fotogalerie

 

___

Více informací o autorovi najdete na samostatné stránce.