Menu Zavřeno

Arcadi

Hudební hra pro pět občanů (2014)

Vít Zouhar


Tomáš Hanzlík
Gabriela Coufalová
Šimon Hron
Jaromír Synek
Vít Zouhar


Rozhovor Zdeny Plaché s Vítem Zouharem pro web Opera Plus


O autorovi

Vít Zouhar

Prof. MgA., Mgr. Vít Zouhar, Ph.D. (*1966), hudební skladatel, muzikolog a profesor Univerzity Palackého v Olomouci. Hudební vzdělání získal v mládí od svých rodičů Zdeňka Zouhara a Věry Zouharové. Skladbu vystudoval na Janáčkově akademii múzických umění v Brně (Ištvan, Piňos) a na Universität für Musik u. darstellende Kunst Graz (Pagh-Paan, Pressl), muzikologii na Masarykově univerzitě v Brně. Disertaci obhájil na JAMU v Brně. Habilitoval se na Ostravské univerzitě a inaugurován byl na JAMU. Kompoziční kurzy absolvoval na Accademia Chigiana v Sieně (Donatoni) a v Darmstadtu (Cage, Xenakis).

Je autorem nebo spoluautorem řady oper (L´Arianna, La Dafne, Coronide, Torso, ECHO, TiAMO), více než šedesáti orchestrálních a komorních děl (Brána slunce, Blízká setkání zběsilostí srdce, Pinnas columbae Zvlněná hladina), hudebních her a zvukových instalací (Arcadi, zaHRAda, Tastes, Planina, EUOUA). Jeho hudba je spojována s minimalismem a postmodernou. Zouhar je nositelem Ceny Alfréda Radoka, ceny NUBERG a mnoha dalších ocenění. Řada skladeb vznikla na objednávku (Národní divadlo v Praze, Pražské jaro, Orchestr Berg, Ensemble Damian) a je pravidelně prováděna a nahrávána v Evropě a USA. Zouharova divadelní tvorba byla a je v repertoáru Národního divadla v Praze (Radúz a Mahulena, Pán z Prasečkova), Národního divadla v Brně (La Dafne, Noci Dnem, Otvírání studánek Alfréda Radoka), Ensemble Damian (Coronide, Torso, Saeculum Coronatum, L´Arianna) a opera povera (ECHO).

Zouharovy opery Noci Dnem (2005) a La Dafne (2011, společně s T. Hanzlíkem a Roccem) vznikly na objednávky Národního divadla Brno. Opery Coronide (2000) a Torso (2003, společně s T. Hanzlíkem) uvedlo mj. Národní divadlo v Praze, Teatro Asioli Corregio, mnoho domácích a zahraničních festivalů a patří k nejúspěšnějším inscenacím Ensemble Damian. Od roku 2015 Zouhar vytváří s režisérem, scénografem a designérem Roccem cyklus experimentálních oper ECHO – Metamorphoses.  První uvedli v premiéře na Prague Quadriennale 2015. ECHO – Metamorphoses II  oba autoři premiérovali s pěvkyní Natalií Uschakovou na festivalu Opera 2017. Opera ECHO – Metamorphoses III – Garden of Life zahajovala festival  Prague Quadriennale 2019. V roce 2018 Zouhar dokončil s  T. Hanzlíkem operu L´Arianna  pro festival Olomoucké barokní slavnosti.

Od roku 2014 Zouhar vytváří a uvádí společně s Gabrielou Coufalovou, Jaromírem Synkem, v rámci Slyšet jinak Laptop Ensemble, a s videoartistou Tomášem Hrůzou cyklus hudebních a vizuálních her Arcadi (2014), zaHRAda (2015), LIBOsad  (2016), Planina (2017), EUOUAE (2018), NAD HLA VOU  (2018). GArdenME/zaHRAda uvádí od roku 2016 Martin Herman s CSU Long Beach Laptop Ensemble. Na tento cyklus navázaly performance a multimediální projekty Tastes (2016) a MarISHA (2019) které Zouhar vytvořil společně s Ivo Medkem, Sárou Medkovou, Lukášem Medkem, Janem Kavanem a Roccem (MarISHA).

Zouharův balet Wide Crossing (1996) nastudoval Opernhaus Graz a die Theater Künstlerhaus Wien. Na objednávku Národního divadla v Praze vytvořil v roce 2009 hudbu k inscenaci J. A. Pitínského Radúz a Mahulena Julia Zeyera a v roce 2012 k inscenaci Hany Burešové Pán z Prasečkova Molièra. Na objednávku Národního divadla v Brně napsal v roce 2016 hudbu k inscenaci J. A. Pitínského Otvírání studánek Alfreda Radoka Martina Sládečka. Mnoho jeho skladeb vzniklo na objednávku a z podnětu souborů Orchestr Berg, Dama Dama, Ensemble Damian, Ensemble MoENS, Duo Ardašev, Malle Symen Quartet ad. a na objednávku festivalů a institucí Moravský podzim, Baroko Olomouc, Poesiefestival Berlin, Terezín Music Foundation, Concentus Moraviae, Expozice nové hudby Brno, Forfest Kroměříž, Mladé pódium ad. Zouharovy orchestrální skladby zazněly v rámci abonentních cyklů Filharmonie Brno, Moravské filharmonie Olomouc, Orchestr Berg, Filharmonie Bohuslava Martinů, Plzeňské filharmonie ad. Spolupracoval s dirigenty Tomášem Hanusem, Jakubem Hrůšou, Václavem Luksem, Petrem Šumníkem, Tomášem Hanzlíkem, Vladimírem Válkem, Petrem Vrábelem, Petrem Vronským ad.

Jeho komorní a orchestrální skladby byly provedeny na festivalech Pražské jaro, Schleswig-Holstein-Musik-Festival, Shanghai spring music festival, Hörgänge Wien, Mélos-Etos Bratislava, Ostravské dny nové hudby, Mezinárodní hudební festival Brno, Forfest, Music of our Age Budapest, Baroko Olomouc, Janáčkův máj aj. Pravidelně spolupracuje se soubory Ensemble Damian a ISHA Trio. Skladby vyšly na několika CD a jsou uváděny v médiích. Opera Torso byla nominována na inscenaci roku 2005, Noci Dnem na inscenaci roku 2005 a na hlavní cenu festivalu Opera 2009. Opera L´Arianna získala na festivalu Opera Praha 2020 cenu diváků. O Coronide vznikly dokumenty v ČT (R. Chudoba 2001, Z. Plachý 2004) a Estonian TV (2003). Rudolf Chudoba natočil o Noci Dnem dokument Kouzlo jedné flétny (2006). Opera ECHO II byla součástí dokumentu ČT Festival hudebního divadla (Blažena Hončarivová, 2017). Jako hostující skladatel Zouhar působil ve Werkstadt Graz a na IEM Graz.

V roce 2004 Zouhar vydal monografii Postmoderní hudba? Německá diskuse na sklonku 20. století. Jeho teoretické práce jsou zaměřeny na problematiku hudby 20. století (minimalismus, hudební postmoderna). Pro IEM Cube ve Štýrském Hradci rekonstruoval prostorovou verzi elektroakustické skladby Poème électronique Edgarda Varèseho (2003). Podílí se na kritickém vydání děl Bohuslava Martinů. V roce 2016 vydal svazek Bohuslav Martinů – Bureš Cantatas. The Bohuslav Martinů Complete Edition. Series VI/2/3. Cantatas. Společně se Zdeňkem Zouharem publikoval v roce 2008 knihu Dear Friend. Bohuslav Martinů’s Letters to Zdeněk Zouhar. S Gabrielou Coufalovou vydal v roce 2017 Dear friend Bureš: Bohuslav Martinů´s letters to Miloslav Bureš a 2019 Milý Miloši: Dopisy Bohuslava Martinů Miloši Šafránkovi. V roce 2018 vydal společně s Irenou Veselou knihu Zdeněk Zouhar (1927-2011) : ohlédnutí k 90. výročí narození. Zouhar inicioval v roce 2001 vznik programu Slyšet jinak, který je zaměřen na komponování v hudební výchově. V roce 2014 vydal s Ivo Medkem a Jaromírem Synkem Composing in the classroom. Different Hearing: Experiences in Czech Music Education a s Jiřím Kopeckým a Jaromírem Synek Hudební hry jinak. Tvořivé hry a modelové projekty elementárního komponování. V letech 1992–2004 působil na Institutu pro elektronickou hudbu při Univerzitě hudby a dramatických umění ve Štýrském Hradci. V letech 2003-2014 byl místopředsedou správní rady Nadace Bohuslava Martinů v Praze. Od roku 1992 přednáší na Katedře hudební výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. V letech 2003–2006 byl proděkanem Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Od roku 2010 je prorektorem Univerzity Palackého v Olomouci pro studium.

Další informace jsou uvedeny také na stránkách Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.

Vít Zouhar


Opery a vokální skladby

TiAMO (2021), společně s Ivo Medkem a Sárou Medkovou; režie Rocc; ISHA Trio Sára Medková, Lucie Rozsnyo, Hana Hána  Předpremiéra: 19.10.2021, MusicOlomouc; premiéra: 11.12.2021, Setkávání nové hudby Plus, Divadlo na Orlí, Brno.

ECHO – Metamorphoses III. Garden of Life (2019), společně s Roccem. Opera-instalace, premiéra Prague Quadreiennal 2019 – Opening event, Výstaviště Praha, 5. 6. 2019, Rocc, Vít Zouhar, ISHATrio, Sara Medková, Lucie Rosznyo, Jana Pavlíčková, Opera Povera.

L´Arianna, opera (2018), společně s Tomášem Hanzlíkem, Ensemble Damian, dirigent a režie Tomáš Hanzlík, premiéra 23. 5. 2018, Lipník, Olomoucké barokní slavnosti Olomouc, 12. – 15. 7. 2018.

ECHO – Metamorphoses II (2017), společně s Roccem. Opera ambient. Vše co propojuje zvuk a prostor, se může stát operou, Festival Opera 2017, Praha, České muzeum hudby, premiéra 3. 11. 2017, repríza 5.11.2017, Opera Schrattenbach UC UP, Atrium; Natalia Ushakova, Rocc, Vít Zouhar, opera povera

ECHO – Metamorphoses I (společně s Roccem, 2015). Opera-instalace, premiéra Prague Quadreiennal 2015 – Performing Prague, České muzeum hudby, 20.6.2015, Rocc, Vít Zouhar.

La Dafne (2011; 60´) opera a 8 in 12 scene – společně s Tomášem Hanzlíkem; libreto Ottavio Rinuccini, Rocc, T. Hanzlík, V. Zouhar; objednávka Národního divadla v Brně

Noci Dnem (2005; 60´) na motivy fragmentu J. W. Goetha Der Zauberflöte zweiter Teil, objednávka Národního divadla v Brně

Hark, pro soprán a bicí nástroje (2007); objednávka Dana Dlouhého a Jaqueline Bobak

Torso (2003) opera na texty Davida Kopeckého 1728  – společně s Tomášem Hanzlíkem; objednávka festivalu Baroko

Coronide (2000) opera o dvanácti scénách na texty un Pastore Arcade a Publia Ovidia Naso (2000); objednávka festivalu Baroko

Orchestrální skladby

Pinnas columbae, verze pro kontratenor, cimbál a orchestr (revize 2012); premiéra  Jan Mikušek, dirigent Tomáš Hanzlík, Daiman Orchestra, 11.12.2012, Kaple Božího těla, festival Opera Schrattenbach Olomouc.

Pinnas columbae, pro kontratenor, cimbál a komorní orchestr (2010); premiéra  Jan Mikušek, dirigent Peter Vrábel, Orchestr Berg, 6.12.2010, Španělská synagóga, objednávka Orchestr Berg  

Blízká setkání zběsilostí srdce pro klavír a orchestr (2004)

Blízká setkání zběsilostí srdce pro stereo-orchestr (1993)

Brána slunce, pro koncertantní bicí nástroje a symfonický orchestr (1989)

Agastja, pro velký symfonický orchestr (1988)

Komorní skladby

Zvlněná hladina (2021) pro klavír a violoncellové okteto / Undulated Waters for Piano and Cello Octet. Premiéra: Maki Namekawa, Cello Octet Amsterdam, Filharmonie Brno, Moravský hudební podzim, Besední dům, Brno, 14. 10. 2021.

MarISHA (2019) – zvukově vizuální performance a instalace, společně s Roccem, Ivo Medkem, Sárou Medkovou, Carminou Escóbar, Janem Kavanem a Lukášem Medkem. ISHA Trio, Sára Medková, Lucie Rozsnyo, Kristína Vaculová  Premiéra: 3.12.2019, Setkávání nové hudby Plus, Divadlo na Orlí, Brno

Prosvítání (2019) – pro hlas, flétnu a klavír / Translucence for Voice, Flute and Piano. Premiéra: MusicOlomouc, Kaple Božího Těla, Umělecké centrum Olomouc: ISHA Trio: Sára Medková, Lucie Rozsnyo, Kristína Vaculová, 8. 10. 2019.

NAD HLA VOU / Over One´s Head (2018) – hudebně vizuální hra pro čtyři hráče, premiéra Opera Schrattenbach, Atrium Uměleckého centra Univerzity Palackého v Olomouci, interactive music, laptop performance: Gabriela Coufalová, Jaromír Synek, Vít Zouhar, interactive video, laptop performance: Tomáš Hrůza, 4. 11. 2018.

EUOUAE (2018) – hudební performance pro 5 vokálů a 3 laptopy / rozeznívej, vzpomínky znějí, premiéra FORFEST Kroměříž, Sněmovní sál Arcibiskupského zámku, vokály: Lenka Uličná, Juliana Synková, Jana Synková, Tomáš Kučera, Jan Juráň;  laptop performance: Gabriela Coufalová, Jaromír Synek, Vít Zouhar, 23.6.2018

Planina / PLAIN (2017) – hudebně vizuální hra pro čtyři htáče / jakoby okamžik nikdy nekončil, premiéra Opera Schrattenbach, Atrium Uměleckého centra Univerzity Palackého v Olomouci, interactive music, laptop performance: Gabriela Coufalová, Jaromír Synek, Vít Zouhar, interactive video, laptop performance: Tomáš Hrůza, 3.12.2017

Libosad (2016) – zvukově vizuální hra pro čtyři htáče / jaro: tak vzdálené, tak blízké, premiéra Opera Schrattenbach, , Atrium Uměleckého centra Univerzity Palackého v Olomouci, Gabriela Coufalová, Jaromír Synek, Vít Zouhar, Tomáš Hrůza, 13.11.2016

Tastes (2016) – zvukově vizuální performance a instalace, společně s Ivo Medkem, Sárou Medkovou, Janem Kavanem a Lukášem Medkem. Premiéry Gerald R. Daniel Recital Hall, CSU Long Beach, 15.10.2016, Cypress Recital Hall, CSU Northridge, 18.10. 2016, Roy O. Disney Concert Hall, California Institute of Arts, 19.10.2016

Dies diei (2016) pro rovné vyšší hlasy, premiéra Kantiléna, Michal Jančík, Filharmonie Brno, Jezuitský kostel Brno, 24.9. 2016.  

zaHRAda (2015). Hudební hra pro tři občany, premiéra Festival Forfest, Gabriela Coufalová, Jaromír Synek, Vít Zouhar, 27.6. 2015.

Arcadi (2014). Hudební hra pro pět občanů,premiéra Festival Forfest Tomáš Hanzlík, Gabriela Coufalová, Šimon Hron, Jaromír Synek, Vít Zouhar, 21.6. 2014.

Days / Dny (2012) pro flétnu, housle, violu, violoncello a cembalo, premiéra Pražské jaro,  Mark Kroll, Jan Ostrý, flétna, Martina Baková, housle, Mark Ludwig viola, Petr Nouzovský, violoncello,  Kosetl Šimona a Judy, 15.5.2012, objednávka Terezín Music Foundation a Pražské Jaro.

Knots a finger points, for four hand piano (2011) premiéra  Moravský podzim Duo Ardašev, Brno 19.10.2011

Knots a finger points, for piano solo (2011); premiéra Festival Estoril, Joana Gama, objednávka MusMa, Estoril, 26.7.2011

Zahrady nebeských slastí  pro dva kontratenoristy a smyčce (2009), Jan Mikušek, Stephan Kunath, Ensemble Damian, dirigent Tomáš Hanzlík, premiéra Forfest, 26.6.2009, objednávka festivalu Forfest Kroměříž

Let pro marimbu a vibrafon (2009), objednávka Martina Opšala

Ariosi pro kontratenor a smyčce (2008), Stephan Kunath, Ensemble Damian, dirigent Tomáš Hanzlík, premiéra Opera Schrattenbach,  16.11. 2008, Olomouc, 18.11. 2008, České muzeum hudby Praha

Mente, audiovizuální kompozice na básně Petera Waterhouse (2008); objednávka Literaturwerkstatt Berlin pro Poesiefestival Berlin 2008

Viderunt omnes fines pro mužský sbor (2008), objednávka festivalu Mladé pódium, Gentleman singers, premiéra 18. září 2008

M, TRASA M pro amplifikovaný komorní soubor a pás (2007), objednávka MoENS

Ritorni per archie e cembalo (2006); objednávka souboru Barocco sempre giovane pro festival Mladé pódium Pardubice.

Ariosi – tre sceni per canto e pianoforte (2006); objednávka pěvkyně Barbary Hesse-Bachmaier.

Multiple Gesture, pro zvukový prostor IEM-CUBE (2005); objednávka pro koncertní řadu Open-CUBE Graz

Le Ro, pro komorní soubor (2005); objednávka souboru Ars Incognita pro festival České filharmonie Pražské premiéry

Drásnění, pro čtyřruční klavír (2004); objednávka festivalů Concentus Moraviae a České sny pro Duo Ardašev

Kruhy hladin, pro kvarteto zobcových fléten a video (2003); objednávka festivalu Expozice nové hudby pro Malle Symen Quartet

Petite sirène, pro bicí nástroje (2001); objednávka souboru DAMA DAMA pro abonentní koncert Státní filharmonie Brno

And Coronis Left Her Look, pro komorní soubor (2001); objednávka souboru Ars Incognita pro Pražské jaro

Il Pendolo / Kyvadlo pro komorní soubor (1998); objednávka festivalu Forfest

Co všechno se může tangu také stát pro fagotové nebo saxofonové kvarteto (1997); objednávka souboru Fagoti Brunenses

Duny, pro dvě marimby (1995)

Wide Crossing, elektroakustická skladba (stereo) (1994); skladba vznikla v rámci programu Composer in residence Werkstadt Graz

Jako voda je, trio pro klarinet, fagot a klavír (1994); objednávka souboru Trio Drápela pro festival Mladé pódium Karlovy Vary.

Šest klavírů pro klavír a pás (1992)

Zdá se mi zato pokaždé, stínování pro housle, klarinet a klavír (1992); objednávka souboru Contrast Trio pro festival Forfest

Je všechno, proznívání pro dva kytaristy, dvě kytary a znějící prostor (1992); objednávka souboru Duo de Guitarras pro festival Forfest

Čas dobrých nadějí, dechový kvintet (1986)

Brněnské veduty, smyčcový kvartet (1986)

Rytmy pro dva a dvaadvacet bicí nástroje (1984/88)

Scénická hudba

Otvírání studánek Alfréda Radoka (2016), Národní divadlo v Brně, režie Jan Antonín Pitínský, Kantiléna, dirigent Michal Jančík

Pán z Prasečkova (2012) – komedie-balet, Národní divadlo v Praze, režie: Hana Burešová, dirigent Václav Luks, Vojtěch Spurný, Collegium 1704

Oresteia: Laskavé Bohyně (2012) – scénické oratorium, Městské divadlo Zlín, režie: Jan Antonín Pitínský, Filharmonie Bohuslava Martinů 

Radúz a Mahulena (2009) – scénický melodram, Národní divadlo v Praze, režie: Jan Antonín Pitinský; dirigent: Václav Luks, Collegium Vocale 1704 a Collegium 1704; scéna: Jan Hubínek, kostýmy: Kateřina Štefková, dramaturg: Lenka Kolihová

Tartuffe – scénická hudba (2006), režie: Hana Burešová, dramaturg: Hynek Pekárek, Ensemble Damian, inscenace ČRo Vltava

CD

Ritorni. In: Klein-Spilka-Zouhar-Haas. Ensemble Opera Diversa, Vít Spilka. Brno 2013

LET: In: LET. OK Percussion Duo. Brno: 2012, Cimbal Classic, CC 014

Tutte quelle: In: Choral Bridges: Mixed Chamber Choir Ateneo. Palacký University Olomouc 2011

Pinnas columbae: In: NUBERG 2010.  A2, 2010

Duny. In: Axoum. New music for two marimbas. TIGRE, 2006. TA CD001

Petite sirène. In: DAMA DAMA Pangea. Brno: 2000 Forza, 2004. ¨

Brána slunce. In: DAMA DAMA Pangea. Brno: 2000 Forza, 2004.

Brána slunce. In: Samá voda přihořívá. Brno: FT Records, 2003.

Coronide. Qual va. Mora quel perfida. In: Sampler His Voice. Praha: HIS, 2002.

Coronide. Olomouc: Ensemble Damian, 2001.

Brána slunce. In: DAMA DAMA energy off line. Brno: DAMA DAMA, 2000.

Duny. In: DAMA DAMA energy off line. Brno: DAMA DAMA, 2000.

Duny. In: http://www.dama.dama8.cz. Brno: Wolf Records, 1999, WORE 990014-2.

Duny. In: DAMA DAMA: Údolí lidí. Brno: DAMA DAMA, 1999.

Co všechno se může tangu také stát. In: Fagoti Brunenses: Czech Music. Brno: Bárny, 1999.

Kyvadlo. In: Vít Zouhar: Kyvadlo / Tomáš Hanzlík: Potopa. Olomouc: Ensemble Damian, 1998.

Blízká setkání. Brno: µz, 1998.

Je všechno. In: DAMA DAMA 2. Brno: Wolf Records, 1996, die andere saite, Graz.

Zdá se mi zato pokaždé. In: Sonata a tre. Brno: Sinfonietta, 1996.

Wide Crossing. Graz: WERKSTADT GRAZ, 1994; GEM 10.

Close Encounters. Graz : IEM, WERKSTADT GRAZ, 1994.

Brána slunce. In: DAMA DAMA. Brno: PEHY, 1994.

Brána slunce. In: Amerika (sound track). Praha: Simply Cinema, 1994.