Menu Zavřeno

Endymio

Opera o dvanácti scénách (2001)

Tomáš Hanzlík


Hudba / Music: Tomáš Hanzlík

Libreto / Libretto: P. David a s. Joanne Baptista – Jan Kopecký (1696 – 1758)

Režie / Stage Director: Tomáš Hanzlík

Umělecké nastudování / Rehearsed by: Tomáš Hanzlík & Ensemble Damian

Kostýmy  a scéna / Costumes and Set: Vendula Johnová

Obsazení / Scoring: S, A 1-2, T, B, chorus SATB, sax A, cor, fag, vn 1-2, cb, kbd (organo)

Stopáž / Durata: 60´


Historické pozadí

V roce 1727 se v kroměřížském zámku uskutečnilo představení opery Endymio na latinský text piaristy P. Davida a s. Joanne Baptista – Jana Kopeckého (1696–1758), který byl s největší pravděpodobností i autorem dnes již ztracené hudby. Kopecký přebásnil do latiny 30 let staré italské libreto zpracovávající antický mýtus o sličném mladíkovi, který upadl do věčného spánku, což mu zajistilo mimo jiné také věčné mládí. A tak byla umělci postava Endymiona chápána jako symbol nadčasové krásy.

Původní Kopeckého libreto jsem pro nové uvedení podstatně zkrátil. Tříhodinová opera se tak zkoncentrovala do zhruba hodinové jednoaktovky. Většina nádherných Kopeckého veršů zůstává tedy i nadále skryta v kroměřížském archivu. Dalším podstatným zásahem do libreta byl otevřený konec. Původní zpracování končí šťastným smířením. Nejprve přinutí Amora aby napravil vše co pokazil. Amor zasáhne šípem osvobozenou Aurillu, která se zamiluje do Thyrsa, stejně tak Endymiona, který se zamiluje do Diany. Ta na oplátku zruší zákon zakazující lásku a všichni společně jásají nad sladkými radostmi nové svobody.

Z kroměřížského tisku však byla poslední scéna někým vytržena, což jsem zjistil až při srovnání s italskou verzí. Tím jsem se nechal inspirovat k otevřenému konci, který výrazně posílil poslání celého příběhu.

Otázkou zůstával exaltovaný vztah Endymiona k Dorindě. V době vzniku libreta stejně jako dnes nemůžeme tento zdánlivě skandální milenecký vztah brát doslova. Dorindu je v duchu barokních alegorií nutné chápat jako symbol dětství nebo mládí, které jednou každému uteče a už se nevrátí. Endymio nechce poznat lásku a podstoupit riziko bolestného mileneckého vztahu, raději volí věčný sen, ve kterém může zůstat se svým psíkem. Tato verze je pro mne naplněním původního podobenství o kráse, kterou nezničí čas.

fotografie: Michal Málek

Při novém zhudebnění jsem se nechal inspirovat atmosférou a duchem hudebního života v piaristických seminářích v 17. a 18. století. Po několikaletém hledání a rekonstruování tvorby piaristických skladatelů jsem se rozhodl použít některé jejich hudební myšlenky. Téma Dianina zákona je převzato ze Mše P. Adalberta Pelikána (1643–1700). Výrazná harmonická kadence s původním textem „miserere nobis“ je použita vždy při vyřčení zákona „Perdit vitam quisqius Amoris partes agit“, ale také v graciózních variacích milostné scény Thyrsa a Aurilly. Pro téma Amora v 1. scéně jsem použil dvoutaktový začátek žalmu Crediti P. Davida Kopeckého. Amorovo téma ale nabude hned v dalších scénách vlastní podoby nezávislé na konkrétním historickém vzoru. V poslední scéně se Amorovo téma a téma Dianina zákona prolne. Dalším použitým hudebním materiálem je Salve Regina in G od P. Sebalda Hausnera (1725–1793). Jeho minimalistická struktura je mnohonásobně repetována a tvoří harmonický podklad druhé scény. Z torza této hudby je vystavěna i Sylvánova zlodějská árie 4. scény, i jeho lovecký zpěv v 8. scéně. V mollové verzi je stejné hudby použito v nářku Aurilly a Endymia 6. scény. Po převedení do moll se navíc ukázala v prvních taktech totožnost s Haydnovým didaktickým pětihlasým kánonem. I ten se tu tedy jako odkaz ke školnímu prostředí objeví. Téma Endymiona je volně inspirováno již zmíněným žalmem Crediti P. Davida a Ave maris stella P. Carola Flodera (1738–1773). V Endymionově závěrečné árii se vedle jeho tématu ve „smrtelné“ tónině f moll objevuje i ostináto sestupného tetrachordu, jako tradiční barokní lamento bas. Rovněž při vytváření melodických linií jsem používal obecné barokní rétorické figury.

Od historické inscenační podoby, ve které zpívali i ženské role chlapci, jsem upustil. Pouze postavu Endymiona jsem obsadil mužským altem, kterým odkazuji k androgynnímu světu kastrátů.

Tomáš Hanzlík


Záznam představení


Endymionův příběh

1. scéna

Bůh lásky Amor přichází do zahrady s trůnem, kde se bohyně lovu  Apollónova sestra Diana schází se svou družinou. Diana odmítá lásku a veškerý čas věnuje pouze lovu divoké zvěře. Amor se cítí zahanben její cudností a uvažuje o pomstě za příkoří, které mu Diana způsobuje krutým pronásledováním zamilovaných. Ukryje se za stromem, aby mohl vyslechnout rozmluvu právě přicházející Dianiny družiny.

2. scéna

Diana vyjadřuje důvěru svým nymfám a pastýřům, kteří mají ušlechtilá srdce nezatížená Amorovou vášní. Aby však předešla nezdravé nákaze, stvrdí svůj požadavek jako zákon, podle nějž přijde každý, kdo oslaví Amorovy schopnosti, o život. Na tento zákon postupně přísahá Thyrsus, Aurilla i Dianin nejvěrnější služebník – lesní bůh Sylvánus. Amor tyto přísahy chápe jako výzvu k boji.

3. scéna

Do opuštěného stinného lesního zákoutí si přichází odpočinout krásný mladík Endymio se svým psem Dorindou. Endymio se vyznává ze své lásky k Dorindě, je však napaden bohem spánku Morfeem a usíná.

Krátce na to přichází Diana sledovaná skrytým Amorem. Ve chvíli, kdy její pohled spočine na krásné Endymionově tváři, je zasažena Amorovým šípem. Zděšena neznámým a palčivým pocitem utíká z místa osudného setkání.

4. scéna

O chvíli později přichází Sylvánus. Potichu přistupuje k Endymionovi aby zjistil, co by se dalo spícímu lovci ukrást. Zaujme ho zlatý Dorindin obojek. Ve chvíli, kdy ho odepne, zmizí Dorinda v hustém lesním porostu. Endymio pomalu procitá a tak se Sylvánus stihne ukrýt ve křoví. Endymio volá svého miláčka, avšak Dorinda se k němu nevrací. S myšlenkou na nejhorší ji běží hledat lesem. Sylvánus si pochvaluje dobře provedenou loupež. Protože se Endymio strachuje pouze o svého psa, nebude nikdy viněn z krádeže obojku.

5. scéna

Na lesní stezce potkává Thyrsus Aurillu, která míří s náručí lučních květů ke studánce, aby si podle jejího zrcadlení zkrášlila hlavu a hruď. Rozhovor sleduje z úkrytu Amor, který zasáhne šípem tentokrát Thyrsa. Thyrsova pozornost se ve chvilce obrací od květů k Aurillině tváři. Na jeho obdiv však Aurilla reaguje zděšeně připomínkou Dianina zákona, podle nějž tak Thyrsus riskuje život. Zdrcený Thyrsus prchá lesem před vlastním citem.

6. scéna

Osamělá Aurilla vyjadřuje obavy a nejistotu, protože nyní může každý ztratit život pro jeden jediný pohled. Na scéně se objevuje ustaraný Endymio. V okamžiku, kdy se na Aurillu obrátí s otázkou zda neviděla jeho Dorindu, je Aurilla zasažena Amorovou střelou. Její „ne“ je odpovědí na otázku i výrazem zděšení nad bolestným poznáním lásky. Jejich společný žalozpěv nad bezvýchodnou situací končí Aurilliným rozloučením. Věří, že její cit snad ochabne ve chvíli, kdy krásný mladík nebude v dohledu.

7. scéna

Na stejném místě potkává Endymiona zamilovaná Diana. Nabízí mu výjimku ze svého zákona, ale Endymio odmítá jakýkoliv cit a pouze jí zopakuje zákon, podle kterého ztratí život každý zamilovaný. Rozzuřená bohyně nechápajícího Endymiona posílá pryč.

8. scéna

Amor na palouku oslavuje své schopnosti. Při samolibém prozpěvování je však chycen Sylvánem do sítě na ptáky. Sylvánus tuší vzácnost svého úlovku, jelikož je však jeho srdce prosto jakéhokoliv citu, nakládá s obdivuhodným okřídlencem nemilosrdně.

9. scéna

Aurilla zjišťuje, že bez přítomnosti milovaného Endymiona je láska ještě nesnesitelnější. Na její volání odpoví z úkrytu Diana. Bláhová Aurilla se jí v domnění, že mluví s Endymionem, vyzná ze svého citu. Dianin hněv živený navíc žárlivostí je krutý. Bůh lásky je v zajetí a tak Aurillu nic nezachrání před Dianiným trestem – proměnou ve strom.

10. scéna

Nešťastný Thyrsus vyčte Dianě nesmyslnost jejího zákona. Diana mu vyhrožuje smrtí, ale Thyrsus se dobrovolně přiznává a přijímá trest. Nepříčetná Diana ho promění v břečťan, který obtočí ve strom proměněnou Aurillu.

11. scéna

Endymio zapuzený bohyní a zničený ztrátou milované Dorindy volá Morfea a žádá ho o věčný spánek. Jedině věčný sen mu umožní šťastné shledání. Endymiona pohltí noc a Diana zůstává uprostřed lesa bez přátel i nepřátel sama.

12. scéna

Sylvánus přivádí svázaného Amora, Diana však skládá zbraně. Každý teď již může milovat. Amor je vypuštěn na svobodu.


Recenze

Hned první akce v sobotní večer 22. června (Sala Terrena Arcibiskupského paláce) vyzněla jako  mimořádná událost.  Olomoucký soubor Damian předvedl v exkluzivní podobě (výtečné výkony, nápaditá režie a choreografie, vtipně řešené kostýmy) komorní operní jednoaktovku mladého olomouckého tvůrce Tomáše Hanzlíka Endymio.“

Zlínské noviny 24. 6. 2002, Jan Grossmann



O autorovi

Tomáš Hanzlík

Hudební skladatel Tomáš Hanzlík (nar. 29. 7. 1972) je uměleckým vedoucím Ensemble Damian (zal. 1996) a zároveň impresáriem kočovného divadla Theatrum Schrattenbach (2004). Byl zakladatelem, dramaturgem a zároveň producentem tří olomouckých festivalů: Baroko (od r. 1998, v r. 2009 udělena cena Olomouckého kraje), Opera Schrattenbach (od r. 2005), Olomoucké barokní slavnosti (2013–2020). V letech 2006–2016 vedl Dětskou operu Olomouc při SGO, pro kterou napsal řadu původních titulů. Je odborným asistentem na KHV PdF UP (od r. 2004). Tuto katedru absolvoval v roce 1995, muzikologii na FF UP v roce 1998. Tématem jeho disertace byla hudba piaristických skladatelů 17. a 18. století (KHV PdF UP, 2004). České i latinské texty piaristů pak využil i při kompozici řady vlastních děl. Vedle pedagogické činnosti (od r. 2001) se věnuje kritickým edicím staré české hudby (T. N. Koutník: Requiem ex Es, Salve Regina Capucinorum ex d, Litaniae de Sanctissimo Nomine Jesu ex C – 1998, Choceňský manuskript – 2000, Hudba piaristických klášterů I. – 2003, Editio Baerenreiter). V letech 1996–1998 byl zaměstnán jako redaktor pro vážnou hudbu a folklór v Českém rozhlase Olomouc, se kterým spolupracuje externě doposud. Od roku 1993 pravidelně koncertuje jako dirigent, vokalista a hráč na smyčcové nástroje. S Ensemble Damian uvádí vedle staré hudby a vlastních děl také soudobé autory převážně minimalistického stylového okruhu. Účinkoval na festivalech Maraton soudobé hudby Praha, Forfest Kroměříž, Janáčkův Máj Ostrava, Janáčkovy Hukvaldy, Bezručova Opava ad. Se souborem prezentoval ČR netradičními operami také na turné v Pobaltí, Německu a v Itálii. V řadě Barokní opera a oratorium pražského FOK (2004) uvedl operu Johanna Huga Wilderera La Nascita del Diamante (Zrození diamantu) a v rámci festivalu Hudební fórum Hradec Králové (2006) českou premiéru opery Three Tales Steva Reicha.

1. února 2004 premiéroval Hanzlík v projektu Národního divadla v Praze Bušení do železné opony vlastní operu Yta innocens (Nevinná Yta) Po jejím úspěchu získal pozvání k dalšímu vystoupení v rámci téhož projektu (V. Zouhar: Coronide, Zouhar-Hanzlík: Torso; 2004) a objednávku na celovečerní operu pro Národní divadlo. Nejprve rozšířil operu Yta innocens do celovečerního formátu, ale nakonec se rozhodl pro zhudebnění anonymního textu Lacrimae Alexandri Magni (Slzy Alexandra Velikého – premiéra 25. ledna 2007). V letech 2009–2010 vytvořil a premiéroval rozsáhlé hudební drama Labyrint vášně. V roce 2011 uvedlo Národní divadlo v Brně ve světové premiéře jeho operu La Dafne (společně s V. Zouharem). Volná rekonstrukce nedochované Monteverdiho Ariadny (společně s V. Zouharem) získala na festivalu Opera 2020 cenu za divácky nejúspěšnější inscenaci. Svůj vlastní skladatelský styl Hanzlík označuje jako neobarokní minimalismus, charakteristický zacyklením historizujících harmonických a melodických fragmentů. Výrazně se také podílí na vizuální stránce produkcí Ensemble Damian a to jak po stránce pohybové (rétorická barokní gestika) tak výtvarné (návrhy a výroba dekorací a rekvizit z papírmaše) ve spolupráci s kostýmní výtvarnicí Vendulou Johnovou. V letech 2005–2010 vlastním nákladem zrekonstruoval klasicistní kovárnu v Doubravici nad Moravou, kde žije a tvoří opery, sochy a obrazy. V roce 2021 zakoupil rozsáhlý zemědělský objekt v Měrotíně, který hodlá přebudovat na umělecké dílny s venkovní a vnitřní divadelní scénou.


Umělecké portfolio

Partitury některých skladeb jsou ke stažení ve formátu MUS, který můžete přečíst např. programem Finale Reader (ke stažení zde). Pokud je u díla partitur více, jsou navíc zabaleny do souboru ZIP.

Divertimento pastorale G dur (pro 2 flétny, 3 housle a kytaru), 1987

Pin, Tan, Bel (opera, text Hana Macková), 1987

Tři dětské kánony, 1989

Čtyři astmatici a dva cholerici (houslové dueto), 1989

Bahenní motýl (pro dva recitátory a komorní soubor), 1990

Et clamor meus (pro alt, housle a varhany), 1991

Koncert G dur (pro housle a smyčcový orchestr), 1992 / partitura

Missa (pro soprán, smíšený sbor, varhany a triangl), 19932003 / partitura

Čas (pro smyčcový orchestr), 1993

Aureola (pro smyčcový orchestr), 1993

In exitu Israel de Aegypto (pro kontratenor a barokní orchestr), 1993

Stavba města a věže (pro hoboj a smsyčcový orchestr), 1993

V období dešťů (pro varhany), 1993

Čtyři dětské písně (pro zpěv a klavír), 1994

Koncert pro flétnu, cembalo a smyčcový orchestr, 1995 / partitura

Hudba č. 1—4 (pro komorní soubor), 1995

Smyčcový kvartet č. 1 „Hudba pro UFO“, 1995 / partitura

Sonáta (pro cembalo a klavír), 1995

Smyčcové trio č. 1—4, 1995 / partitura

Sonata in G (pro housle, violu da gamba a cembalo), 1995 / partitura

Lamento za C. Ph. E. Bacha (pro klavír), 1995 / partitura

Lamentationes (pro 2 tenory, violoncello a klavír), 1995–96 / partitura

Gloria (pro soprán a smyčcové trio), 1997 / partitura

Concerto grosso (pro 6 houslí, violu, violoncello a kontrabas), 1997 / partitura

Potopa (kantáta, text: Jiří Malaník), 1998 / partitura

Sinfonia in Es KV 16 (pro komorní orchestr), 1998

Symfonie č. 1, Es dur, 1998 / partitura

Te Deum (pro sóla, sbor a barokní orchestr), 1999 / partitura

Epibateron (kantáta, text: Victorinus Jezvina), 2000

Endymio (opera, text: P. David Kopecký), 2001 / partitura

Yta innocens (opera, text: P. David Kopecký), 2003  rozšířená verze 2005 / partitura

Torso (opera, text: P. David Kopecký, hudba společně s V. Zouharem), 2003

Arion (balet – melodram, text: Jiří Malaník), 2002–2004 / partitura

Capriccio Nro. 1—5 (pro housle sólo), 1995, 2005 / partitura

Kirké (komorní opera na vlastní text), 2005 / partitura

Koncert pro violoncello a smyčcový orchestr, 2005 / partitura

Lacrimae Alexandri Magni (opera, text: anonym), 2006 / partitura

Krvavá pavlač (opera, vlastní text podle scénáře Romana Ludvy), 2006 / partitura

Jirka s kozou (melodram, text: Božena Němcová), 2006 / partitura

Tvarůžkové ódy (opera, text: David Hrbek), 2006–2007 / partitura

Harlekýnova dobrodružství (pantomima), 2007 / partitura

Strašná travestie o těhotném starostovi (komorní opera, text: David a Daniel Hrbek), 2008 / partitura

Stabat mater (kantáta pro alt a smyčce), 2008 / partitura

Romeo a Julie (komorní opera, text: David Hrbek), 2009 / partitura

Sen o říši krásy (fragment opery, text: Jiří Karásek ze Lvovic), 2009

Labyrint vášně (hudební drama, text: David Hrbek), 2009–2010 / partitura

La Dafne (opera, společně s Vítem Zouharem text: Ottavio Rinuccini), 2011

Gli arcieri nudi (tři madrigaly na texty O. Rinucciniho), 2012

Voda a vzduch (opera na vlastní text podle deníků Jakuba Obrovského), 2012

Malá svita z opery Křídla a propast, 2012

O perníkové chaloupce (opera, text: Miroslav Nop), 2013

Gotická svita (pro 5 saxofonů nebo zobcových fléten), 2013

Svět podle Plinia (opera, text: Plinius starší), 2014

Kdybys mi viděla do hlavy (melodram, text: David Hrbek), 2014

Lancelot a Alexandrina (opera-melodram, text: Otokar Fischer), 2015

Laudate pueri Dominum (pro soprán, alt a orchestr), 2015

Smyčcový kvartet č. 2, 2017

L´Arianna (opera, společně s C. Monteverdim, V. Zouharem, text: Ottavio Rinuccini), 2018

Skicy pro smyčcové kvarteto (Smyčcový kvartet č. 3), 1996, 2018

Piramo e Thisbe (dramatická kantáta), 2019

Epitaphium Wolfgango Hannibali de Schrattenbach, 2019

De profundis (žalm 129/130), 2020

Pivo, ženy, zpěv (cyklus písní pro tenor a klavír), 2020

Svita d moll (variabilní obsazení), 2020

Fuga d moll (pro smyčcové kvarteto), 2020

Preludia a fugy pro klavír, 2020

Trio C dur pro housle, klavír a violoncello, 2020

Piráti (opera na barokní motivy, libreto: Milan Šedivý), 2020/21

Římská Lukrécie (opera, libreto: Rademin), 2021

Poklad Arkádie (opera, libreto: Marek Řihák), 2021

Pudl a Pudr (muzikál, libreto Helena Koblischková), 2022

Missa brevissima pro sbor a cappella, 2022

Zkáza Sodomy pro bas a komorní soubor, 2022

Templum Honoris, Honoris cupiditas, 2023

Ekotoalety, 2023 (oratorium)

Pinocchio, 2024 (opera, společně s V. Zouharem, text: David Košťák)

_________________

Účast na inscenacích oper jiných autorů

Coronide (Vít Zouhart) nastudování, režie

Three Tales (Steve Reich) hudební nastudování

Apollo et Hyacinthus, K.s. 38 (W. A. Mozart) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie

Facetum musicum (1736) (A. Vivaldi, G. F. Haendel, A. Lotti…) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie

La Nascita del Diamante (J. H. Wilderer) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie

Ghirlanda di Fiori (A. Caldara) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie

Aurea libertas, Veritas exulant (Josef Schreier) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie

Operosa terni Colossi moles (F. A. Míča) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie

Orfeus (C. Monteverdi) scéna, překlad libreta, kostýmy, hudební nastudování, režie

Noci Dnem (Vít Zouhar) hudební nastudování obnovené inscenace

Il natal di Giove (1748 – K. Müller) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie

La contesa de´ numi (1729 – L. Vinci) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie

La Semele (1727 – J. A. Hasse) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie

La Senna festeggiante, RV 693 (1726 – A. Vivaldi), nastudování, režie, kostýmy

La Gloria e Himeneo, RV 687 (A. Vivaldi) scéna, kostýmy, režie

Belleza e Decoro, Nel giorno natalizio (1729, 1732 – F. A. Míča) scéna, kostýmy, režie

Saeculum coronatum (1724 – A. Saletka) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie

La Psiche (Carlo Agostino Badia) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie

Il Tribunale di Giove (K. Dittersdorf) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie

Rappresentatione di Anima et di Corpo (E. Cavallieri) scéna a kostýmy

La sacra lancia (A. Draghi) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie

Lékař oční (V. Jírovec) scéna, kostýmy, režie

O původu Jaroměřic na Moravě (F. Míča) kostýmy, hudební nastudování

Kantátá o Mozartově smrti (J. J. Rösler) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie

Holoprtské posvícení (J. Branžovský) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie