To je ta noc
Hudební drama inspirované řeckou mytologií (2009)
Tomáš Hanzlík / David Hrbek
Hudba / Music: Tomáš Hanzlík
Libreto / Libretto: David Hrbek
Režie / Stage Director: Tomáš Hanzlík
Umělecké nastudování / Rehearsed by: Tomáš Hanzlík & Ensemble Damian
Kostýmy a scéna / Costumes and Set: Vendula Johnová, Tomáš Hanzlík
Obsazení / Scoring: S 1-2, A 1-2, T 1-2, B, chorus (SATB), sax Q (S,A, T,Bar), chit, pf, cb, perc
Stopáž / Durata: 90´
O inscenaci
Labyrint vášně s podtitulem To je ta noc, je první částí rozsáhlého hudebního dramatu inspirovaného řeckou mytologií. Dílo navazuje na úspěšná kočovná představení Ensemble Damian (Coronide, Endymio, Yta innocens, Torso, Kirké, Krvavá pavlač, Tvarůžkové ódy, Facetum musicum, Harlekýnova dobrodružství aj.), které jeho autoři zamýšleli provozovat formou theatrum ambulant, tedy opět jako cestovní nízkorozpočtové představení. Labyrint vášně si klade za cíl ještě větší otevřenost k publiku. Nejenže je ho možné provozovat na nejrůznějších místech od klasických divadel po alternativní prostory, ale celým svým stylem se snaží oživit komplexní účinek antického dramatu. Samosebou těmi nejsoučasnějšími prostředky: Přímočarým a srozumitelným textem, hudbou a scénickou akcí, která je zároveň zábavou i poselstvím. Poselstvím o věčných tématech lásky a nenávisti, poctivosti a zrady…
1. dějství
V noci na břehu ostrova Kréta vzývá krétský král Mínós boha Poseidóna, aby mu daroval posvátného býka jako důkaz jeho královské předurčenosti. Když bílý býk vystoupí z moře, je Mínós oslavován coby nový krétský král. Podle zvyku musí býka mořskému božstvu obětovat. Během obřadu se osamělému Mínóovi zvíře tak zalíbí, že nedokáže rituál zakončit jeho zabitím.
Na rušném tržišti v Athénách předvádí všestranný umělec Daidalos mezi řadou užitečných vynálezů také dojící stroj ve tvaru krávy. Rozjásaný dav ho oslavuje jako národního hrdinu. Athénské shromáždění posílá Daidalův vynález spontánně lodí jako smírčí dar krétskému králi, v jehož područí Athény jsou.
Krétský král Mínos se plaví do Athén na Dionýsovské slavnosti na svou první oficiální návštěvu. Ve svém paláci Knóssos zanechal svou ženu Pásifaé, po které se mu již na lodi začne stýskat. Cestou míjí loď s Daidalovým vynálezem, který putuje do Knóssu.
Athénští mladíci soupeří v jarním koroptvím tanci, až nakonec zůstávají Daidalův syn Íkaros, synovec Talós a krétský princ Androgeós. Vítězství a obdiv dívek získává Talós, ale přízeň mladých krásek ho nechává chladným.
Polykasta, vítězova matka, může na svém oslavovaném synovi oči nechat. Stejně tak on na ní. Mateřská a synovská láska přerůstá v lásku mileneckou.
2. dějství
Opilý Androgéos, syn krétského krále Mínoa, svádí ve stavu mírné nepříčetnosti několik athénských děvčat. Ti s ním nechtějí nic mít a naznačí mu, že jejich sympatie patří Talóovi. To vzbudí ve zhrzeném Androgéovi žárlivost a nenávist vůči svému soku a začne Talóse veřejně ponižovat. Vyprovokuje hádku, při níž jej Talós nešťastnou náhodou zabije.
Talós hledá na Akropoli klid duše. Zpytuje svědomí a uvědomuje si, jak je lidský život křehký. Vyruší jej strýc Daidalos, kterému se svěří. Ten už o všem ví a Talóse svrhne ze srázu.
Mínóova žena Pásifaé je v krétském paláci sama. Myslí na nepřítomného krále. V extatickém rozrušení se pomocí stroje na dojení spojí s posvátným bílým býkem.
Na dionýsovských slavnostech se objeví na první oficiální návštěvě král Mínos. Je zaskočený ustrašeným davem. Když spatří Daidala, vyznává se mu přede všemi z obdivu. Je pro něj hrdinou od dětských let a váží si jej jako vynálezce.
Idyla netrvá dlouho. Na nosítkách přinášejí dva mrtvé: Talóse a Andrógea. Nad mrtvými těly zoufale naříkají Polykasta a Mínos. Daidalos, který se od začátku těší bezmezné důvěře Athéňanů, se veřejně označí za mstitele králova syna a člověka loajálního ke Krétě. Žádá krétského krále, aby jej a syna Ikara vzal s sebou na Krétu do služby. Zlomený Mínós jeho prosbě vyhoví. Zároveň vydá příkaz, že Athény každý rok vyšlou 7 dívek a 7 chlapců do krétského otroctví.
Na Athény padá stín zrady národního hrdiny.
Recenze
„Celkově je tu možno mluvit – a nemyslím to ani v nejmenším jako něco špatného – o „písničkovém“ přístupu k opeře. Jednotlivá hudební čísla, ať už sólová, ansámblová nebo sborová, jsou výrazně melodická, ale bez podbízivosti a vypočítaných efektů, (…). Myslet na publikum dnes, zdá se, není ve vyšších uměleckých kruzích zrovna v kurzu, ale Hanzlíkova hudba dokazuje, že to lze i bez laciných ústupků.“
—Opus musicum, XII, 2009, Boris Klepal
Ukázky z představení
To je ta noc
Křídla a propast
O autorovi hudby
Tomáš Hanzlík
Hudební skladatel Tomáš Hanzlík (nar. 29. 7. 1972) je uměleckým vedoucím Ensemble Damian (zal. 1996) a zároveň impresáriem kočovného divadla Theatrum Schrattenbach (2004). Byl zakladatelem, dramaturgem a zároveň producentem tří olomouckých festivalů: Baroko (od r. 1998, v r. 2009 udělena cena Olomouckého kraje), Opera Schrattenbach (od r. 2005), Olomoucké barokní slavnosti (2013–2020). V letech 2006–2016 vedl Dětskou operu Olomouc při SGO, pro kterou napsal řadu původních titulů. Je odborným asistentem na KHV PdF UP (od r. 2004). Tuto katedru absolvoval v roce 1995, muzikologii na FF UP v roce 1998. Tématem jeho disertace byla hudba piaristických skladatelů 17. a 18. století (KHV PdF UP, 2004). České i latinské texty piaristů pak využil i při kompozici řady vlastních děl. Vedle pedagogické činnosti (od r. 2001) se věnuje kritickým edicím staré české hudby (T. N. Koutník: Requiem ex Es, Salve Regina Capucinorum ex d, Litaniae de Sanctissimo Nomine Jesu ex C – 1998, Choceňský manuskript – 2000, Hudba piaristických klášterů I. – 2003, Editio Baerenreiter). V letech 1996–1998 byl zaměstnán jako redaktor pro vážnou hudbu a folklór v Českém rozhlase Olomouc, se kterým spolupracuje externě doposud. Od roku 1993 pravidelně koncertuje jako dirigent, vokalista a hráč na smyčcové nástroje. S Ensemble Damian uvádí vedle staré hudby a vlastních děl také soudobé autory převážně minimalistického stylového okruhu. Účinkoval na festivalech Maraton soudobé hudby Praha, Forfest Kroměříž, Janáčkův Máj Ostrava, Janáčkovy Hukvaldy, Bezručova Opava ad. Se souborem prezentoval ČR netradičními operami také na turné v Pobaltí, Německu a v Itálii. V řadě Barokní opera a oratorium pražského FOK (2004) uvedl operu Johanna Huga Wilderera La Nascita del Diamante (Zrození diamantu) a v rámci festivalu Hudební fórum Hradec Králové (2006) českou premiéru opery Three Tales Steva Reicha.
1. února 2004 premiéroval Hanzlík v projektu Národního divadla v Praze Bušení do železné opony vlastní operu Yta innocens (Nevinná Yta) Po jejím úspěchu získal pozvání k dalšímu vystoupení v rámci téhož projektu (V. Zouhar: Coronide, Zouhar-Hanzlík: Torso; 2004) a objednávku na celovečerní operu pro Národní divadlo. Nejprve rozšířil operu Yta innocens do celovečerního formátu, ale nakonec se rozhodl pro zhudebnění anonymního textu Lacrimae Alexandri Magni (Slzy Alexandra Velikého – premiéra 25. ledna 2007). V letech 2009–2010 vytvořil a premiéroval rozsáhlé hudební drama Labyrint vášně. V roce 2011 uvedlo Národní divadlo v Brně ve světové premiéře jeho operu La Dafne (společně s V. Zouharem). Volná rekonstrukce nedochované Monteverdiho Ariadny (společně s V. Zouharem) získala na festivalu Opera 2020 cenu za divácky nejúspěšnější inscenaci. Svůj vlastní skladatelský styl Hanzlík označuje jako neobarokní minimalismus, charakteristický zacyklením historizujících harmonických a melodických fragmentů. Výrazně se také podílí na vizuální stránce produkcí Ensemble Damian a to jak po stránce pohybové (rétorická barokní gestika) tak výtvarné (návrhy a výroba dekorací a rekvizit z papírmaše) ve spolupráci s kostýmní výtvarnicí Vendulou Johnovou. V letech 2005–2010 vlastním nákladem zrekonstruoval klasicistní kovárnu v Doubravici nad Moravou, kde žije a tvoří opery, sochy a obrazy. V roce 2021 zakoupil rozsáhlý zemědělský objekt v Měrotíně, který hodlá přebudovat na umělecké dílny s venkovní a vnitřní divadelní scénou.
