Menu Zavřeno

Lacrimae Alexandri Magni

Slzy Alexandra Velikého

Opera (2006)

Tomáš Hanzlík


Hudba / Music: Tomáš Hanzlík

Libreto / Libretto: Anonym 1764

Režie / Stage Director: Rocc

Umělecké nastudování / Rehearsed by: Robert Jindra, Tomáš Hanzlík & Damian Orchestra

Kostýmy  a scéna / Costumes and Set: Vendula Johnová, Rocc

Obsazení / Scoring: A 1-2, T 1-3, B 1-2, fl, tr, tbn, cor 1-2, sax 1-4, vn 1-2, vle, vc, cb, pf, perc (+4 činoherci)

Stopáž / Durata: 90´

1. února 2004 ve Stavovském divadle v Praze premiéroval Tomáš Hanzlík (1972) s Ensemble Damian v projektu „Bušení do železné opony“ operu Yta innocens. Po jejím úspěchu objednal ředitel Národního divadla Daniel Dvořák novou operu. Hanzlík se rozhodl pro zhudebnění anonymní latinské hry Lacrimae Alexandri Magni z roku 1764. Děj vychází z krátké epizody Plútarchova životopisu Alexandra Makedonského. Premiéra nové opery se uskutečnila ve Stavovském divadle 25. ledna 2007 pod taktovkou Roberta Jindry se Stevem Wächterem v titulní roli. Scénickou podobu prvnímu nastudování dal slovinský avantgardní režisér Rocc. Po stažení z repertoáru se díla ujal Ensemble Damian, který dílo provádí nadále v nepatrně modifikovaném obsazení a režii pod autorovou taktovkou.


Obsah opery

1. dějství

Po úvodní předehře zpracovávající téma Alexandrovy touhy po slávě (1), vybízí vypravěč posluchače k soustředěné pozornosti a stručně je seznámí s námětem (2). Dvanáctiletý makedonský princ Alexandr obdivuje oslavné reliéfy v podstavci obrovité sochy svého otce Filipa (3). Dvorní sochař Lysippus popisuje znepřátelené město (4) a zjevení Jupitera dodávajícího Makedoncům odvahu (5). Poté líčí statečnost makedonských vojáků a rozněcuje tak Alexandrovu představivost (6). V Lysippově sugestivním podání vyvstává vítězná bitva Alexandrovi živě před očima. Rozrušeného mladíka sochař opustí s tvrzením, že jen vítězům náleží takové mramorové pocty (7). Osamělého Alexandra přepadne najednou smutek (8). Prosí Jupitera u oltáře o pomoc (9). Makedonští vojevůdci Parmenio a Polystratus ho ujišťují o úspěchu jeho snažení, pokud k ostatním darům ducha i těla přidá studium vojenského umění (10).

Když vojevůdci odejdou, zastíní Alexandrovu mysl nejasná předtucha (11). Vyčítá si, že je synem tak mocného otce, jehož stěží překoná (12). Radost nepřinese ani setkání s vrstevníky Hephaestionem a Philotou (13). V rozrušení před nimi bez vysvětlení utíká (14). Hephaestion a Philotas se strachují o budoucnost Makedonie a prosí bohy o přízeň (15). Jejich rozhovor zaslechne věštec Aristander. Mladíci ho prosí o předpověď výsledku Filipovy válečné výpravy (16). Aristander z budoucnosti předpoví Alexandrův pláč a odejde (17). Oba přátelé z Alexandrových slz usoudí na makedonskou porážku (18). Naříkají nad nešťastným osudem vlasti (19), když je potkávají Parmenio a Polystratus vychvalující makedonské úspěchy (20). Mladíci je upozorní na neblahou věštbu (21). Parmenio a Polystratus jsou proroctvím zaskočeni (22). Všichni společně se odhodlávají k válečnému tažení na záchranu Makedonie (23). Dějství uzavírá fuga na téma Alexandrových slz (24) a po ní vypravěčův monolog o nestálosti Štěstěny (25). Na vzniklé situaci se snaží přiživit otrok Lysis. Ten se chce jako sluha vetřít k lékaři Alexipovi, kterého právě zaměstnává léčba polámaného vojáka Trania. Nabízí mu, že ho jako prostředník uvede k Alexandrovi, momentálně stiženého těžkou melancholií (26).

2. dějství

Alexandr žádá Aristandera o výklad věštby. Věštec připouští vysvětlení o Filipově porážce a varuje Alexandra před zbrklým činem (1). Alexandr to však chápe jako výzvu ke zkoušce jeho lásky k otci (2). Zachvácený mladickým nadšením nařizuje Philotovi a Hephaestionovi postavit vojsko a připravit zbraně. Sebe sama učiní vojevůdcem (3). Vypravěč přemítá o vážnosti situace (4).

Zcela zhroucený Polystratus naříká nad osudem Makedonie (5). Parmenio se ho snaží přivést na lepší myšlenky (6), až jejich rozhovor přeruší trubky a příchod vojska vedeného Alexandrem, Philotou a Hephaestionem. Parmenio se je snaží zastavit před zbrklým činem (7).

Otrok Lysis coby tlumočník nabízí Alexippovy lékařské a Traniovy vojenské služby.. Alexandr odmítá léčbu, jen jeho duch je nemocen, což nelze léčit lékařským uměním. Neúspěch jednání vyústí v hádku před vznešenou dvorskou společností (8). Když jsou konečně Lysis, Alexipus a Tranio vykázáni ze scény, trubky ohlásí příchod posla Lysimacha. Ten oznamuje všem, že Filip dosáhl dalšího slavného vítězství. Alexandr se rozpláče jako malý chlapec, neboť veškerou slávu mu v poli vzal jeho otec (9). Vypravěč ujišťuje přítomné, že jsou to slzy, jejichž příslibem je budoucí Alexandrova velikost a sláva (10). Vyzývá všechny k oslavnému závěru (11).


Záznam představení


Recenze

Hanzlík buduje barokní konstrukce z minimalistických, jemně se obměňujících motivů, nad nimiž se klenou melodie místy až s hitovým potenciálem.“
—Opus musicum, 2007, Boris Klepal

Výrazným dramatickým i estetickým prvkem byla přidaná statická postava Historika – vypravěče a věcného komentátora v efektním rudém šatu „bez tváře“. Soňa Červená tuto roli zvládla s noblesou a na její příkladné deklamaci by se mohli učit mnozí činoherci.“
—Lidové noviny, 29. 1. 2007, Helena Havlíková

Slovinský režisér používající značky Rocc promítl svou představu nejen do vedení pěvců, ale i do scény a kostýmů. Bělostné ladění scény s výraznými průniky modré a červené působí výtvarně čistým a odlehčeným dojmem, stejně jako tvarově nápadité kostýmy. „
—Právo, 28. 1. 2007, Radmila Hrdinová


O autorovi hudby

Tomáš Hanzlík

Hudební skladatel Tomáš Hanzlík (nar. 29. 7. 1972) je uměleckým vedoucím Ensemble Damian (zal. 1996) a zároveň impresáriem kočovného divadla Theatrum Schrattenbach (2004). Byl zakladatelem, dramaturgem a zároveň producentem tří olomouckých festivalů: Baroko (od r. 1998, v r. 2009 udělena cena Olomouckého kraje), Opera Schrattenbach (od r. 2005), Olomoucké barokní slavnosti (2013–2020). V letech 2006–2016 vedl Dětskou operu Olomouc při SGO, pro kterou napsal řadu původních titulů. Je odborným asistentem na KHV PdF UP (od r. 2004). Tuto katedru absolvoval v roce 1995, muzikologii na FF UP v roce 1998. Tématem jeho disertace byla hudba piaristických skladatelů 17. a 18. století (KHV PdF UP, 2004). České i latinské texty piaristů pak využil i při kompozici řady vlastních děl. Vedle pedagogické činnosti (od r. 2001) se věnuje kritickým edicím staré české hudby (T. N. Koutník: Requiem ex Es, Salve Regina Capucinorum ex d, Litaniae de Sanctissimo Nomine Jesu ex C – 1998, Choceňský manuskript – 2000, Hudba piaristických klášterů I. – 2003, Editio Baerenreiter). V letech 1996–1998 byl zaměstnán jako redaktor pro vážnou hudbu a folklór v Českém rozhlase Olomouc, se kterým spolupracuje externě doposud. Od roku 1993 pravidelně koncertuje jako dirigent, vokalista a hráč na smyčcové nástroje. S Ensemble Damian uvádí vedle staré hudby a vlastních děl také soudobé autory převážně minimalistického stylového okruhu. Účinkoval na festivalech Maraton soudobé hudby Praha, Forfest Kroměříž, Janáčkův Máj Ostrava, Janáčkovy Hukvaldy, Bezručova Opava ad. Se souborem prezentoval ČR netradičními operami také na turné v Pobaltí, Německu a v Itálii. V řadě Barokní opera a oratorium pražského FOK (2004) uvedl operu Johanna Huga Wilderera La Nascita del Diamante (Zrození diamantu) a v rámci festivalu Hudební fórum Hradec Králové (2006) českou premiéru opery Three Tales Steva Reicha.

1. února 2004 premiéroval Hanzlík v projektu Národního divadla v Praze Bušení do železné opony vlastní operu Yta innocens (Nevinná Yta) Po jejím úspěchu získal pozvání k dalšímu vystoupení v rámci téhož projektu (V. Zouhar: Coronide, Zouhar-Hanzlík: Torso; 2004) a objednávku na celovečerní operu pro Národní divadlo. Nejprve rozšířil operu Yta innocens do celovečerního formátu, ale nakonec se rozhodl pro zhudebnění anonymního textu Lacrimae Alexandri Magni (Slzy Alexandra Velikého – premiéra 25. ledna 2007). V letech 2009–2010 vytvořil a premiéroval rozsáhlé hudební drama Labyrint vášně. V roce 2011 uvedlo Národní divadlo v Brně ve světové premiéře jeho operu La Dafne (společně s V. Zouharem). Volná rekonstrukce nedochované Monteverdiho Ariadny (společně s V. Zouharem) získala na festivalu Opera 2020 cenu za divácky nejúspěšnější inscenaci. Svůj vlastní skladatelský styl Hanzlík označuje jako neobarokní minimalismus, charakteristický zacyklením historizujících harmonických a melodických fragmentů. Výrazně se také podílí na vizuální stránce produkcí Ensemble Damian a to jak po stránce pohybové (rétorická barokní gestika) tak výtvarné (návrhy a výroba dekorací a rekvizit z papírmaše) ve spolupráci s kostýmní výtvarnicí Vendulou Johnovou. V letech 2005–2010 vlastním nákladem zrekonstruoval klasicistní kovárnu v Doubravici nad Moravou, kde žije a tvoří opery, sochy a obrazy. V roce 2021 zakoupil rozsáhlý zemědělský objekt v Měrotíně, který hodlá přebudovat na umělecké dílny s venkovní a vnitřní divadelní scénou.


Umělecké portfolio

Partitury některých skladeb jsou ke stažení ve formátu MUS, který můžete přečíst např. programem Finale Reader (ke stažení zde). Pokud je u díla partitur více, jsou navíc zabaleny do souboru ZIP.

Divertimento pastorale G dur (pro 2 flétny, 3 housle a kytaru), 1987

Pin, Tan, Bel (opera, text Hana Macková), 1987

Tři dětské kánony, 1989

Čtyři astmatici a dva cholerici (houslové dueto), 1989

Bahenní motýl (pro dva recitátory a komorní soubor), 1990

Et clamor meus (pro alt, housle a varhany), 1991

Koncert G dur (pro housle a smyčcový orchestr), 1992 / partitura

Missa (pro soprán, smíšený sbor, varhany a triangl), 19932003 / partitura

Čas (pro smyčcový orchestr), 1993

Aureola (pro smyčcový orchestr), 1993

In exitu Israel de Aegypto (pro kontratenor a barokní orchestr), 1993

Stavba města a věže (pro hoboj a smsyčcový orchestr), 1993

V období dešťů (pro varhany), 1993

Čtyři dětské písně (pro zpěv a klavír), 1994

Koncert pro flétnu, cembalo a smyčcový orchestr, 1995 / partitura

Hudba č. 1—4 (pro komorní soubor), 1995

Smyčcový kvartet č. 1 „Hudba pro UFO“, 1995 / partitura

Sonáta (pro cembalo a klavír), 1995

Smyčcové trio č. 1—4, 1995 / partitura

Sonata in G (pro housle, violu da gamba a cembalo), 1995 / partitura

Lamento za C. Ph. E. Bacha (pro klavír), 1995 / partitura

Lamentationes (pro 2 tenory, violoncello a klavír), 1995–96 / partitura

Gloria (pro soprán a smyčcové trio), 1997 / partitura

Concerto grosso (pro 6 houslí, violu, violoncello a kontrabas), 1997 / partitura

Potopa (kantáta, text: Jiří Malaník), 1998 / partitura

Sinfonia in Es KV 16 (pro komorní orchestr), 1998

Symfonie č. 1, Es dur, 1998 / partitura

Te Deum (pro sóla, sbor a barokní orchestr), 1999 / partitura

Epibateron (kantáta, text: Victorinus Jezvina), 2000

Endymio (opera, text: P. David Kopecký), 2001 / partitura

Yta innocens (opera, text: P. David Kopecký), 2003  rozšířená verze 2005 / partitura

Torso (opera, text: P. David Kopecký, hudba společně s V. Zouharem), 2003

Arion (balet – melodram, text: Jiří Malaník), 2002–2004 / partitura

Capriccio Nro. 1—5 (pro housle sólo), 1995, 2005 / partitura

Kirké (komorní opera na vlastní text), 2005 / partitura

Koncert pro violoncello a smyčcový orchestr, 2005 / partitura

Lacrimae Alexandri Magni (opera, text: anonym), 2006 / partitura

Krvavá pavlač (opera, vlastní text podle scénáře Romana Ludvy), 2006 / partitura

Jirka s kozou (melodram, text: Božena Němcová), 2006 / partitura

Tvarůžkové ódy (opera, text: David Hrbek), 2006–2007 / partitura

Harlekýnova dobrodružství (pantomima), 2007 / partitura

Strašná travestie o těhotném starostovi (komorní opera, text: David a Daniel Hrbek), 2008 / partitura

Stabat mater (kantáta pro alt a smyčce), 2008 / partitura

Romeo a Julie (komorní opera, text: David Hrbek), 2009 / partitura

Sen o říši krásy (fragment opery, text: Jiří Karásek ze Lvovic), 2009

Labyrint vášně (hudební drama, text: David Hrbek), 2009–2010 / partitura

La Dafne (opera, společně s Vítem Zouharem text: Ottavio Rinuccini), 2011

Gli arcieri nudi (tři madrigaly na texty O. Rinucciniho), 2012

Voda a vzduch (opera na vlastní text podle deníků Jakuba Obrovského), 2012

Malá svita z opery Křídla a propast, 2012

O perníkové chaloupce (opera, text: Miroslav Nop), 2013

Gotická svita (pro 5 saxofonů nebo zobcových fléten), 2013

Svět podle Plinia (opera, text: Plinius starší), 2014

Kdybys mi viděla do hlavy (melodram, text: David Hrbek), 2014

Lancelot a Alexandrina (opera-melodram, text: Otokar Fischer), 2015

Laudate pueri Dominum (pro soprán, alt a orchestr), 2015

Smyčcový kvartet č. 2, 2017

L´Arianna (opera, společně s C. Monteverdim, V. Zouharem, text: Ottavio Rinuccini), 2018

Skicy pro smyčcové kvarteto (Smyčcový kvartet č. 3), 1996, 2018

Piramo e Thisbe (dramatická kantáta), 2019

Epitaphium Wolfgango Hannibali de Schrattenbach, 2019

De profundis (žalm 129/130), 2020

Pivo, ženy, zpěv (cyklus písní pro tenor a klavír), 2020

Svita d moll (variabilní obsazení), 2020

Fuga d moll (pro smyčcové kvarteto), 2020

Preludia a fugy pro klavír, 2020

Trio C dur pro housle, klavír a violoncello, 2020

Piráti (opera na barokní motivy, libreto: Milan Šedivý), 2020/21

Římská Lukrécie (opera, libreto: Rademin), 2021

Poklad Arkádie (opera, libreto: Marek Řihák), 2021

Pudl a Pudr (muzikál, libreto Helena Koblischková), 2022

Missa brevissima pro sbor a cappella, 2022

Zkáza Sodomy pro bas a komorní soubor, 2022

Templum Honoris, Honoris cupiditas, 2023

Ekotoalety, 2023 (oratorium)

Pinocchio, 2024 (opera, společně s V. Zouharem, text: David Košťák)

_________________

Účast na inscenacích oper jiných autorů

Coronide (Vít Zouhart) nastudování, režie

Three Tales (Steve Reich) hudební nastudování

Apollo et Hyacinthus, K.s. 38 (W. A. Mozart) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie

Facetum musicum (1736) (A. Vivaldi, G. F. Haendel, A. Lotti…) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie

La Nascita del Diamante (J. H. Wilderer) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie

Ghirlanda di Fiori (A. Caldara) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie

Aurea libertas, Veritas exulant (Josef Schreier) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie

Operosa terni Colossi moles (F. A. Míča) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie

Orfeus (C. Monteverdi) scéna, překlad libreta, kostýmy, hudební nastudování, režie

Noci Dnem (Vít Zouhar) hudební nastudování obnovené inscenace

Il natal di Giove (1748 – K. Müller) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie

La contesa de´ numi (1729 – L. Vinci) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie

La Semele (1727 – J. A. Hasse) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie

La Senna festeggiante, RV 693 (1726 – A. Vivaldi), nastudování, režie, kostýmy

La Gloria e Himeneo, RV 687 (A. Vivaldi) scéna, kostýmy, režie

Belleza e Decoro, Nel giorno natalizio (1729, 1732 – F. A. Míča) scéna, kostýmy, režie

Saeculum coronatum (1724 – A. Saletka) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie

La Psiche (Carlo Agostino Badia) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie

Il Tribunale di Giove (K. Dittersdorf) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie

Rappresentatione di Anima et di Corpo (E. Cavallieri) scéna a kostýmy

La sacra lancia (A. Draghi) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie

Lékař oční (V. Jírovec) scéna, kostýmy, režie

O původu Jaroměřic na Moravě (F. Míča) kostýmy, hudební nastudování

Kantátá o Mozartově smrti (J. J. Rösler) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie

Holoprtské posvícení (J. Branžovský) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie