Menu Zavřeno

Lamentationes

Lamentace proroka Jeremiáše pro 2 tenory, violoncello a klavír (1995–96)

Tomáš Hanzlík


Filip Dámec – tenor, kontratenor
Ondřej Holub – tenor
Hana Fleková – barokní violoncello
Martin Smutný – klavír


Poslechněte si Lamentationes

Lamentationes na Spotify >>


ALEPH
1 [Ach], město tak lidné, jakť jest samotné zůstalo, [a] učiněno jako vdova! Nejznamenitější mezi národy, přední mezi krajinami pod plat uvedeno.

BETH
2 Ustavičně pláče v noci, a slzy jeho na lících jeho, ze všech milovníků svých nemá žádného potěšitele; všickni přátelé jeho nevěrně se k němu mají, obrátili se mu v nepřátely.

GIMEL
3 Zastěhoval se Juda, proto že byl trápen a u veliké porobě, však osadiv se mezi pohany, nenalézá odpočinutí; všickni, kteříž jej honí, postihají jej v těsně.

DELETH
4 Cesty Siona kvílí, že žádný nepřichází k slavnosti. Všecky brány jeho zpustly, kněží jeho vzdychají, panny jeho smutné jsou, on pak sám pln jest hořkosti.

HE
5 Nepřátelé jeho jsou hlavou, odpůrcům jeho šťastně se vede; nebo jej Hospodin zarmoutil pro množství přestoupení jeho. Maličcí jeho odešli [do] zajetí před oblíčejem nepřítele.

VAV
6 A tak odňata od dcery Sionské všecka okrasa její. Knížata její jsou podobná jelenům, kteříž nenalézají pastvy, a ucházejí bez moci před tím, kdož je honí.

ZAI
7 Rozpomínáť se [dcera] Jeruzalémská ve dnech trápení svého a kvílení svého na všecka svá utěšení, kteráž mívala ode dnů starodávních, když padá lid její od ruky nepřítele, nemajíc žádného, kdo by ji retoval. Protivníciť se jí dívajíce, posmívají se klesnutí jejímu.

HETH
8 Těžce hřešila [dcera] Jeruzalémská, protož jako nečistá odloučena jest. Všickni, kteříž ji v poctivosti mívali, neváží jí sobě, proto že vidí nahotu její; ona pak vzdychá, obrácena jsuci zpět.

TETH
9 Nečistota její na podolcích jejích; nepamatovala na skončení své, protož patrně klesá, nemajíc žádného, kdo by ji potěšil. Popatřiž, Hospodine, na trápení mé, neboť se vyvýšil nepřítel.

IOTH
10 Sáhl rukou svou nepřítel na všecky drahé věci její; nebo musí se dívati pohanům, an chodí do svatyně její, o čemž jsi byl přikázal, aby tobě nevcházeli do shromáždění.

CAPH
11 Všecken lid její vzdychajíce, hledají chleba, vynakládají nejdražší věci své za pokrm k očerstvení života. Vzezřiž, Hospodine, a popatřiž, neboť jsem v nevážnosti.

LAMED
12 Nic-liž vám [do toho], ó všickni, kteříž tudyto jdete? Pohleďte a vizte, jest-li bolest podobná bolesti mé, kteráž jest mi učiněna, jak [mne] zámutkem naplnil Hospodin v den prchlivosti hněvu svého.

MEM
13 Seslal s výsosti oheň do kostí mých, kterýž opanoval je; roztáhl sít nohám mým, obrátil mne zpět, obrátil mne v pustinu, celý den neduživá jsem.

NUN
14 Tuze svázáno jest rukou jeho jho přestoupení mých, tuze spletené houžve připadly na hrdlo mé, porazilo sílu mou; vydal mne Pán v ruku [nepřátel], nemohuť povstati.

SAMECH
15 Pošlapal Pán všecky mé silné u prostřed mne, svolal proti mně zástupy, aby potřel mládence mé, tlačil Pán presem pannu dceru Judskou.

AIN
16 Pro tyť věci já pláči, z očí mých, z očí mých tekou vody, [a] že jest vzdálen ode mne potěšitel, kterýž by očerstvil duši mou; synové moji jsou pohubeni, nebo ssilil se nepřítel.

FE
17 Rozprostírá [dcera] Sionská ruce své, nemá žádného, kdo by ji potěšil; vzbudiltě Hospodin proti Jákobovi všudy vůkol něho nepřátely jeho, mezi nimiž jest [dcera] Jeruzalémská [jako] pro nečistotu oddělená.

SADE
18 Spravedlivý jest Hospodin, neboť jsem na odpor činila ústům jeho. Slyšte medle všickni lidé, a vizte bolest mou; panny mé i mládenci moji odebrali se do zajetí.

COPH
19 Volala jsem na milovníky své, oni oklamali mne; kněží moji a starci moji v městě pomřeli, hledajíce pokrmu, aby posilnili života svého.

RES
20 Popatřiž, ó Hospodine, neboť mi úzko; vnitřnosti mé zkormouceny jsou, srdce mé svadne ve mně, proto že jsem na odpor velice činila. Vně meč na sirobu přivodí, v domě pouhá smrt.

SEN
21 Slýchajíť, že já vzdychám, [ale] není žádného, kdo by mne potěšil. Všickni nepřátelé moji slyšíce o mých bídách, radují se, že jsi to učinil, a přivedl den předohlášený, ale budouť mně podobní.

THAV
22 Nechť přijde všecka nešlechetnost jejich před obličej tvůj, a učiň jim, jakož jsi učinil mně pro všecka přestoupení má; neboť jsou mnohá úpění má, a srdce mé neduživé.


Ukázka


O autorovi

Tomáš Hanzlík

Hudební skladatel Tomáš Hanzlík (nar. 29. 7. 1972) je uměleckým vedoucím Ensemble Damian (zal. 1996) a zároveň impresáriem kočovného divadla Theatrum Schrattenbach (2004). Byl zakladatelem, dramaturgem a zároveň producentem tří olomouckých festivalů: Baroko (od r. 1998, v r. 2009 udělena cena Olomouckého kraje), Opera Schrattenbach (od r. 2005), Olomoucké barokní slavnosti (2013–2020). V letech 2006–2016 vedl Dětskou operu Olomouc při SGO, pro kterou napsal řadu původních titulů. Je odborným asistentem na KHV PdF UP (od r. 2004). Tuto katedru absolvoval v roce 1995, muzikologii na FF UP v roce 1998. Tématem jeho disertace byla hudba piaristických skladatelů 17. a 18. století (KHV PdF UP, 2004). České i latinské texty piaristů pak využil i při kompozici řady vlastních děl. Vedle pedagogické činnosti (od r. 2001) se věnuje kritickým edicím staré české hudby (T. N. Koutník: Requiem ex Es, Salve Regina Capucinorum ex d, Litaniae de Sanctissimo Nomine Jesu ex C – 1998, Choceňský manuskript – 2000, Hudba piaristických klášterů I. – 2003, Editio Baerenreiter). V letech 1996–1998 byl zaměstnán jako redaktor pro vážnou hudbu a folklór v Českém rozhlase Olomouc, se kterým spolupracuje externě doposud. Od roku 1993 pravidelně koncertuje jako dirigent, vokalista a hráč na smyčcové nástroje. S Ensemble Damian uvádí vedle staré hudby a vlastních děl také soudobé autory převážně minimalistického stylového okruhu. Účinkoval na festivalech Maraton soudobé hudby Praha, Forfest Kroměříž, Janáčkův Máj Ostrava, Janáčkovy Hukvaldy, Bezručova Opava ad. Se souborem prezentoval ČR netradičními operami také na turné v Pobaltí, Německu a v Itálii. V řadě Barokní opera a oratorium pražského FOK (2004) uvedl operu Johanna Huga Wilderera La Nascita del Diamante (Zrození diamantu) a v rámci festivalu Hudební fórum Hradec Králové (2006) českou premiéru opery Three Tales Steva Reicha.

1. února 2004 premiéroval Hanzlík v projektu Národního divadla v Praze Bušení do železné opony vlastní operu Yta innocens (Nevinná Yta) Po jejím úspěchu získal pozvání k dalšímu vystoupení v rámci téhož projektu (V. Zouhar: Coronide, Zouhar-Hanzlík: Torso; 2004) a objednávku na celovečerní operu pro Národní divadlo. Nejprve rozšířil operu Yta innocens do celovečerního formátu, ale nakonec se rozhodl pro zhudebnění anonymního textu Lacrimae Alexandri Magni (Slzy Alexandra Velikého – premiéra 25. ledna 2007). V letech 2009–2010 vytvořil a premiéroval rozsáhlé hudební drama Labyrint vášně. V roce 2011 uvedlo Národní divadlo v Brně ve světové premiéře jeho operu La Dafne (společně s V. Zouharem). Volná rekonstrukce nedochované Monteverdiho Ariadny (společně s V. Zouharem) získala na festivalu Opera 2020 cenu za divácky nejúspěšnější inscenaci. Svůj vlastní skladatelský styl Hanzlík označuje jako neobarokní minimalismus, charakteristický zacyklením historizujících harmonických a melodických fragmentů. Výrazně se také podílí na vizuální stránce produkcí Ensemble Damian a to jak po stránce pohybové (rétorická barokní gestika) tak výtvarné (návrhy a výroba dekorací a rekvizit z papírmaše) ve spolupráci s kostýmní výtvarnicí Vendulou Johnovou. V letech 2005–2010 vlastním nákladem zrekonstruoval klasicistní kovárnu v Doubravici nad Moravou, kde žije a tvoří opery, sochy a obrazy. V roce 2021 zakoupil rozsáhlý zemědělský objekt v Měrotíně, který hodlá přebudovat na umělecké dílny s venkovní a vnitřní divadelní scénou.


Umělecké portfolio

Partitury některých skladeb jsou ke stažení ve formátu MUS, který můžete přečíst např. programem Finale Reader (ke stažení zde). Pokud je u díla partitur více, jsou navíc zabaleny do souboru ZIP.

Divertimento pastorale G dur (pro 2 flétny, 3 housle a kytaru), 1987

Pin, Tan, Bel (opera, text Hana Macková), 1987

Tři dětské kánony, 1989

Čtyři astmatici a dva cholerici (houslové dueto), 1989

Bahenní motýl (pro dva recitátory a komorní soubor), 1990

Et clamor meus (pro alt, housle a varhany), 1991

Koncert G dur (pro housle a smyčcový orchestr), 1992 / partitura

Missa (pro soprán, smíšený sbor, varhany a triangl), 19932003 / partitura

Čas (pro smyčcový orchestr), 1993

Aureola (pro smyčcový orchestr), 1993

In exitu Israel de Aegypto (pro kontratenor a barokní orchestr), 1993

Stavba města a věže (pro hoboj a smsyčcový orchestr), 1993

V období dešťů (pro varhany), 1993

Čtyři dětské písně (pro zpěv a klavír), 1994

Koncert pro flétnu, cembalo a smyčcový orchestr, 1995 / partitura

Hudba č. 1—4 (pro komorní soubor), 1995

Smyčcový kvartet č. 1 „Hudba pro UFO“, 1995 / partitura

Sonáta (pro cembalo a klavír), 1995

Smyčcové trio č. 1—4, 1995 / partitura

Sonata in G (pro housle, violu da gamba a cembalo), 1995 / partitura

Lamento za C. Ph. E. Bacha (pro klavír), 1995 / partitura

Lamentationes (pro 2 tenory, violoncello a klavír), 1995–96 / partitura

Gloria (pro soprán a smyčcové trio), 1997 / partitura

Concerto grosso (pro 6 houslí, violu, violoncello a kontrabas), 1997 / partitura

Potopa (kantáta, text: Jiří Malaník), 1998 / partitura

Sinfonia in Es KV 16 (pro komorní orchestr), 1998

Symfonie č. 1, Es dur, 1998 / partitura

Te Deum (pro sóla, sbor a barokní orchestr), 1999 / partitura

Epibateron (kantáta, text: Victorinus Jezvina), 2000

Endymio (opera, text: P. David Kopecký), 2001 / partitura

Yta innocens (opera, text: P. David Kopecký), 2003  rozšířená verze 2005 / partitura

Torso (opera, text: P. David Kopecký, hudba společně s V. Zouharem), 2003

Arion (balet – melodram, text: Jiří Malaník), 2002–2004 / partitura

Capriccio Nro. 1—5 (pro housle sólo), 1995, 2005 / partitura

Kirké (komorní opera na vlastní text), 2005 / partitura

Koncert pro violoncello a smyčcový orchestr, 2005 / partitura

Lacrimae Alexandri Magni (opera, text: anonym), 2006 / partitura

Krvavá pavlač (opera, vlastní text podle scénáře Romana Ludvy), 2006 / partitura

Jirka s kozou (melodram, text: Božena Němcová), 2006 / partitura

Tvarůžkové ódy (opera, text: David Hrbek), 2006–2007 / partitura

Harlekýnova dobrodružství (pantomima), 2007 / partitura

Strašná travestie o těhotném starostovi (komorní opera, text: David a Daniel Hrbek), 2008 / partitura

Stabat mater (kantáta pro alt a smyčce), 2008 / partitura

Romeo a Julie (komorní opera, text: David Hrbek), 2009 / partitura

Sen o říši krásy (fragment opery, text: Jiří Karásek ze Lvovic), 2009

Labyrint vášně (hudební drama, text: David Hrbek), 2009–2010 / partitura

La Dafne (opera, společně s Vítem Zouharem text: Ottavio Rinuccini), 2011

Gli arcieri nudi (tři madrigaly na texty O. Rinucciniho), 2012

Voda a vzduch (opera na vlastní text podle deníků Jakuba Obrovského), 2012

Malá svita z opery Křídla a propast, 2012

O perníkové chaloupce (opera, text: Miroslav Nop), 2013

Gotická svita (pro 5 saxofonů nebo zobcových fléten), 2013

Svět podle Plinia (opera, text: Plinius starší), 2014

Kdybys mi viděla do hlavy (melodram, text: David Hrbek), 2014

Lancelot a Alexandrina (opera-melodram, text: Otokar Fischer), 2015

Laudate pueri Dominum (pro soprán, alt a orchestr), 2015

Smyčcový kvartet č. 2, 2017

L´Arianna (opera, společně s C. Monteverdim, V. Zouharem, text: Ottavio Rinuccini), 2018

Skicy pro smyčcové kvarteto (Smyčcový kvartet č. 3), 1996, 2018

Piramo e Thisbe (dramatická kantáta), 2019

Epitaphium Wolfgango Hannibali de Schrattenbach, 2019

De profundis (žalm 129/130), 2020

Pivo, ženy, zpěv (cyklus písní pro tenor a klavír), 2020

Svita d moll (variabilní obsazení), 2020

Fuga d moll (pro smyčcové kvarteto), 2020

Preludia a fugy pro klavír, 2020

Trio C dur pro housle, klavír a violoncello, 2020

Piráti (opera na barokní motivy, libreto: Milan Šedivý), 2020/21

Římská Lukrécie (opera, libreto: Rademin), 2021

Poklad Arkádie (opera, libreto: Marek Řihák), 2021

Pudl a Pudr (muzikál, libreto Helena Koblischková), 2022

Missa brevissima pro sbor a cappella, 2022

Zkáza Sodomy pro bas a komorní soubor, 2022

Templum Honoris, Honoris cupiditas, 2023

Ekotoalety, 2023 (oratorium)

Pinocchio, 2024 (opera, společně s V. Zouharem, text: David Košťák)

_________________

Účast na inscenacích oper jiných autorů

Coronide (Vít Zouhart) nastudování, režie

Three Tales (Steve Reich) hudební nastudování

Apollo et Hyacinthus, K.s. 38 (W. A. Mozart) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie

Facetum musicum (1736) (A. Vivaldi, G. F. Haendel, A. Lotti…) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie

La Nascita del Diamante (J. H. Wilderer) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie

Ghirlanda di Fiori (A. Caldara) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie

Aurea libertas, Veritas exulant (Josef Schreier) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie

Operosa terni Colossi moles (F. A. Míča) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie

Orfeus (C. Monteverdi) scéna, překlad libreta, kostýmy, hudební nastudování, režie

Noci Dnem (Vít Zouhar) hudební nastudování obnovené inscenace

Il natal di Giove (1748 – K. Müller) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie

La contesa de´ numi (1729 – L. Vinci) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie

La Semele (1727 – J. A. Hasse) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie

La Senna festeggiante, RV 693 (1726 – A. Vivaldi), nastudování, režie, kostýmy

La Gloria e Himeneo, RV 687 (A. Vivaldi) scéna, kostýmy, režie

Belleza e Decoro, Nel giorno natalizio (1729, 1732 – F. A. Míča) scéna, kostýmy, režie

Saeculum coronatum (1724 – A. Saletka) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie

La Psiche (Carlo Agostino Badia) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie

Il Tribunale di Giove (K. Dittersdorf) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie

Rappresentatione di Anima et di Corpo (E. Cavallieri) scéna a kostýmy

La sacra lancia (A. Draghi) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie

Lékař oční (V. Jírovec) scéna, kostýmy, režie

O původu Jaroměřic na Moravě (F. Míča) kostýmy, hudební nastudování

Kantátá o Mozartově smrti (J. J. Rösler) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie

Holoprtské posvícení (J. Branžovský) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie