Menu Zavřeno

L´Arianna

Novodobá volná rekonstrukce ztracené opery Claudia Monteverdiho z roku 1608

Claudio Monteverdi / Tomáš Hanzlík / Vít Zouhar


Účinkuje Ensemble Damian v obsazení:

Ariadna – Hana Holodňáková, Bree Nichols

Venuše, Dorilla – Dora Pavlíková, Juliana Synková

Amor, 1. rybář, Bakchus – Martin Ptáček, Bedřich Lévi

Apollon, Theseus – Filip Dámec, Ondřej Benek

Rádce, 2. rybář, Jupiter – Jiří Poláček, Michal Marhold

arciloutna/cembalo – Marek Kubát, Ilona Růčková

viola da gamba/violoncello – Jakub Michl, Věra Kousalíková

varhanní pozitiv – Martin Smutný, Kamila Dubská

projekce, kostýmy, režie a hudební nastudování – Tomáš Hanzlík


Arianna v labyrintu času

Arianna byla provedena poprvé v Mantově, jako jeden z hlavních bodů oslav sňatku Francesca Gonzagy s Margheritou Savojskou, a to 28. 5. 1608. Do toho dne Mantova žádné tak velkolepé hudební představení nezažila. Slavná hudební báje Orfeo z r. 1607 byla pouze pro uzavřenou společnost, zatímco Ariadnu mělo podle dobových svědectví vidět na 6000 diváků. Ariadnu Ottavia Rinucciniho (1562–1621) zhudebněnou Claudiem Monteverdim (1567–1643).

Významu příležitosti odpovídala i příprava. Monteverdi skládal Ariannu již na sklonku r. 1607, a na začátku února již byl téměř hotov. Část ale musel přepsat. Jakoby nestačilo, že v listopadu 1607 mu zemřela manželka Claudie. K tomu ještě představitelka role Ariadny, stejně mladá jako oslavovaná Florenťanka Caterina Martinelli, Monteverdiho chráněnka, během zkoušek Ariadnu zemřela na neštovice, což zarmoutilo celý Gonzagovský dvůr. K hlubokému smutku tak ještě přibyly starosti s obsazením nešťastně uvolněné role – všechny vhodné virtuózky již zpívaly jiné role. Úspěch provedení byl ohrožen. Naštěstí tam byla herečka Virginia Andreini Ramponi, uměleckým jménem Florinda, manželka slavného herce a dramatika G. B. Andreiniho, jehož divadelní společnost I comici fedeli v Mantově právě působila. Její mistrovské uchopení nesnadné role vykresluje slavný básník Giambattista Marino ve svém eposu Adonis (1623). V Mantově byl tehdy přítomen jako dvorní básník Savojských.

A tak jsi slyšela Florindu, ó Mantovo,
v tom divadle pod tvými vznešenými střechami,
vylíčit Ariadnina krutá muka,
a vymámit z tisíců hrudí tisíce vzdechů.

Roli Thesea zpíval Francesco Rasi, představitel Orfea z r. 1607.

Ženich s nevěstou přijeli i s celým doprovodem 24. května 1608. Mezi ostatními součástmi oslav – honosnými hostinami, turnaji, lovy či promenádami se konala i další představení. Tři dny po představení Ariadny (31. května) se uskutečnila inscenovaná lodní bitva na mantovském jezeře, kde byl zbudován umělý ostrov, z nějž byl odpálen velkolepý ohňostroj. V bitvě bojovali představitelé křesťanů a Turků a inženýrem i režisérem tohoto spektáklu byl Gabriele Bertazzolo, který jen pár měsíců poté inscenoval podobné představení u Midicejských ve Florencii. Monteverdi jako kapelník vévodské dvorní kapely složil kromě Arianny ještě prolog k divadelní hře G. B. Guariniho L´Idropica (2. 6.) a balet Mascherata dell´Ingrate (4. 6.) publikovaný 1638 jako Il Ballo delle Ingrate (Balet nevděčnic rovněž na text Rinucciniho). Arianna jich má v publikované podobě Zčásti i kvůli okolním tragickým událostem byl Monteverdi po skončení slavností tak vyčerpán, že byl od července vážně nemocen, takže pobýval u svého otce v Cremoně. Do mantovských služeb se vrátil až na podzim téhož roku.

Titulní list popisu celých slavností s r. 1608

Proměny

Je příznačným paradoxem, že Arianna, jež pomohla Theseovi, aby se v labyrintu neztratil, je dodnes ztracená. Jistě, ne vlastní vinou. A také ne jako jediná. Jiná nedochovaná Monteverdiho hudebně-dramatická díla (např. Andromeda 1620, Proserpina rapita 1630 nebo Le nozze d’Enea e Lavinia  1640) však neměla to štěstí, že by se z nich dochovala klíčová scéna, jakou zde máme v Lamentu. Není to však jen lamento, jež po dobu jeho existence provázejí neustálé proměny. Kupříkladu libreto vyšlo již v Mantově r. 1608 dvakrát. Nejprve v podobě „libreta“ – knížečky obsahující celý text, kterou si divák může odnést na památku, poté jako součást pamětního tisku, popisujícího zpětně celé svatební oslavy očima dvorního intendanta Federica Follina. Nejvýrazněji se zde proměnil zpěv Apollóna v prologu, jenž v „libretu“ opěvuje otce nevěsty, vévodu Savojského, jenž snad hradil náklady tisku. Ve Follinově vydání je však adresován nevěstě samotné. Změna celkem podstatná, jež mj. nasvědčuje i tomu, že Follinovo vydání je blíže premiérové podobě – jakoby tvůrci, když viděli, že otec nakonec nepřijede a poslal za sebe syny, pohotově adresovali hold v prologu jiné přítomné osobě, tedy nevěstě. Proto také dnešní zhudebnění vychází z textu ve Follinově verzi.

Ještě téhož roku vyšlo libreto i v Benátkách a Florencii, pokaždé s prologem obracejícím se k nevěstině otci. Podobně je tomu i u další benátské edice libreta z r. 1622. Příležitost jeho publikace je obestřena tajemstvím. Jisto je, že jde o reedici „libreta“ z r. 1608. Zásadní změnu přinášejí až další vydání libreta. Esenciální proměnou je v Anconě 1633 vytištěné přebásnění do chorvatštiny básníkem Ivanem Gundulicem (známým též jako Gianfrancesco Gondola, 1589-1638), pravděpodobně pro inscenaci v Dubrovniku. Kromě rozsáhlých změn metrických a rýmových se překladatel celkem drží originálního znění, ba dokonce je zpřesňuje. Např. zviditelňuje skryté klasické členění do pěti aktů, po vzoru antické tragédie. A také některé části, označené v o čtvrtstoletí starším znění obecně jako „sbor“ označuje konkrétněji jako např. „jeden ze sboru“.

V chorvatském znění tak přibývají některé nové postavy, např. rybáři Pelinko a Biserko. Že jde o zpřesnění a ne libovolnou dramaturgickou změnu lze potvrdit podobnými změnami ve znění libreta vydaného k benátské inscenaci v Teatro San Mosé r. 1640, jejíchž příprav se Monteverdi jistě nějak účastnil. Bohužel se o tom nedochovaly žádné zprávy, stejně jako o tom, jak publikum čtyřicet let staré dílo přijalo.

Benátské vydání libreta z r. 1640

Titulní list benátské edice Lamenta Ariadny Claudia Monteverdiho z roku 1623

Lamento

Lamento, které sám autor považoval za klíčovou část díla, se po úspěchu premiéry stalo jistým prototypem. Známý italský teoretik 17. století Giovanni Battista Doni se dokonce vyjádřil, „že je to asi nejkrásnější skladba tohoto druhu, která byla svého času napsána“.

Tato kvalita byla jistě příčinou obliby Lamenta v takové míře, že ve Florencii „byste nenašli dům s nějakým cembalem či tiorbou, aby v něm neměli také Lamento Ariadny“ (S. Bonini, kolem 1650).  Dodnes je dochováno několik rukopisných Lament, a mezi nimi také opisy z rukou významných hudebníků, jako byli Luigi Rossi nebo Bellerofonte Castaldi. Ve dvou z rukopisů jsou zapsány i fragmenty následujícího dialogu Ariadny s Dorillou. Monteverdi se k lamentu ve své tvorbě vrátil pětihlasým zpracováním (1614) a také kontrafaktem Pianto della Madonna, pláč Madony oplakávající Krista (1641).

Lamento Ariadny se proslavilo po celé Itálii, proč nebyla vydána celá partitura, není zcela jasné. Snad byl Monteverdi příliš zaměstnán přípravou Orfea, který vyšel v pečlivě připravené podobě následujícího roku 1609.

V roce 1620 měl Monteverdi partituru s sebou v Benátkách a dal ji kopistovi k opisu kvůli zamýšlenému provedení v Mantově, jež se však neuskutečnilo (dopis 17. 3. 1620). Je přinejmenším zvláštní, že měl čistopis partitury, v hlavním městě hudebního tisku, a nenechal ji vytisknout.

Roku 1623 Monteverdi v Benátkách řídil hudbu při oficiální návštěvě vévody a vévodkyně Mantovských (20.-23. května 1623), v kontaktu s Gonzagy tedy byl. Snad právě s tím souvisí vydání alespoň Lamenta v témže roce.

Začátek Lamenta Ariadny z rukopisu Bellerofonta Castaldiho (Modena, Archivio di stato, Ms. G.239.a)

Tisk z roku 1623 již na první pohled nemá dokumentovat premiérovou realizaci – z opery je zde pouze Lamento a kromě něj obsahuje také další dvě skladby recitativního charakteru (Se i languidi miei sguardi, Se pur destina). Všechny tři skladby jsou notovány v partituře pro soprán a BC, přičemž poslední dvě se nijak neliší od svého prvního vydání v sedmé knize madrigalů z r. 1619. Nevíme sice, v jaké podobě byly hrány Se pur destina a Se i languidi, ale tištěná podoba Lamenta se od své premiérové verze výrazně liší. Nejen že chybí sborové komentáře mezi jednotlivými částmi Lamenta, ale nenajdeme zde ani party instrumentálního doprovodu – bassa continua, jenž byl mj. tvořen souborem smyčcových nástrojů, jak dokládá benátský vyslanec přítomný na premiéře: „[…] všichni vystupující byli pěkně oděni a svůj part provedli velmi dobře, nejlépe však představitelka Ariadny (šlo totiž o příběh Ariadny a Thesea), jejíž hudební lamento, doprovázené violami a houslemi, z toho neštěstí mnohé docela rozplakala, […].“ Publikace ve zjednodušené podobě však nebyla ničím neobvyklým a i v Monteverdiho tvorbě bychom našli případů více.


Druhý život

Rinucciniho a Montevediho Arianna se zapsala nesmazatelně do dějin hudby a svou neúplností inspirovala mnohé tvůrce. Již Esteban de Artega ve svých dějinách italské opery (1783) zdůrazňuje velký vliv lamenta na další autory, ale cituje jen části textu. Carl Winterfeld, ve své knize o Monteverdiho předchůdci v Benátkách Giovannim Gabrielim (1834) již uvádí několik notových ukázek. Až r. 1887 německý muzikolog publikuje poprvé, jako přílohu své Monteverdiovské studie, dochovaný fragment opery – v téměř diplomatickém přepisu Ariadnino lamento a následující čtyři vstupy, dokonce i s vloženým textem vstupů sboru a Dorilly, k nimž se již hudba nedochovala. Na tuto edici pak navazují další edice a zpracování. Zmínku si zaslouží dodnes používaná romantizující úprava Alessandra Parisottiho (Arie antiche, 1890) začátku lamenta a přepracování skladatele Ottorina Respighiho (1909), který lamento oděl do veristického hávu s hutnou orchestrací, se zahuštěním chromatismy a přeházením jednotlivých částí. Mezi dalšími pokusy o znovuoživení Arianny je třeba ještě zmínit nové zhudebnění Rinucciniho libreta britským skladatelem Alexandrem Goehrem – Arianna. Opera in eight scenes Op. 58 (1996). V ještě novější době došlo i k pokusům o rekonstrukci, rozuměj stylové dokomponování chybějících částí s využitím jiných Monteverdiho skladeb (sinfonií, ritornellů atd.) z pera Claudia Caviny (nedokončeno) nebo Andrew Lawrence-Kinga (2017). Tyto pokusy, stejně jako dnešní inscenace Víta Zouhara a Tomáše Hanzlíka nám umožňují prožití Ariadnina příběhu v podání Ottavia Rinucciniho. A nejen do doby, než bude nalezena původní hudba C. Monteverdiho.

 „Arianko lehceladná
zazpívej mi tro-
zazpívej mi tro-
zazpívej mi trochu, ještě pěj,

k tomu vio-
k tomu viola la, hola zněj,

hola la la zněj,
k tomu viola la, hola zněj!“

Francesco Redi: Bacco in Toscana, 1666


Videoupoutávka


O autorech novodobé rekonstrukce

Tomáš Hanzlík

Hudební skladatel Tomáš Hanzlík (nar. 29. 7. 1972) je uměleckým vedoucím Ensemble Damian (zal. 1996) a zároveň impresáriem kočovného divadla Theatrum Schrattenbach (2004). Byl zakladatelem, dramaturgem a zároveň producentem tří olomouckých festivalů: Baroko (od r. 1998, v r. 2009 udělena cena Olomouckého kraje), Opera Schrattenbach (od r. 2005), Olomoucké barokní slavnosti (2013–2020). V letech 2006–2016 vedl Dětskou operu Olomouc při SGO, pro kterou napsal řadu původních titulů. Je odborným asistentem na KHV PdF UP (od r. 2004). Tuto katedru absolvoval v roce 1995, muzikologii na FF UP v roce 1998. Tématem jeho disertace byla hudba piaristických skladatelů 17. a 18. století (KHV PdF UP, 2004). České i latinské texty piaristů pak využil i při kompozici řady vlastních děl. Vedle pedagogické činnosti (od r. 2001) se věnuje kritickým edicím staré české hudby (T. N. Koutník: Requiem ex Es, Salve Regina Capucinorum ex d, Litaniae de Sanctissimo Nomine Jesu ex C – 1998, Choceňský manuskript – 2000, Hudba piaristických klášterů I. – 2003, Editio Baerenreiter). V letech 1996–1998 byl zaměstnán jako redaktor pro vážnou hudbu a folklór v Českém rozhlase Olomouc, se kterým spolupracuje externě doposud. Od roku 1993 pravidelně koncertuje jako dirigent, vokalista a hráč na smyčcové nástroje. S Ensemble Damian uvádí vedle staré hudby a vlastních děl také soudobé autory převážně minimalistického stylového okruhu. Účinkoval na festivalech Maraton soudobé hudby Praha, Forfest Kroměříž, Janáčkův Máj Ostrava, Janáčkovy Hukvaldy, Bezručova Opava ad. Se souborem prezentoval ČR netradičními operami také na turné v Pobaltí, Německu a v Itálii. V řadě Barokní opera a oratorium pražského FOK (2004) uvedl operu Johanna Huga Wilderera La Nascita del Diamante (Zrození diamantu) a v rámci festivalu Hudební fórum Hradec Králové (2006) českou premiéru opery Three Tales Steva Reicha.

1. února 2004 premiéroval Hanzlík v projektu Národního divadla v Praze Bušení do železné opony vlastní operu Yta innocens (Nevinná Yta) Po jejím úspěchu získal pozvání k dalšímu vystoupení v rámci téhož projektu (V. Zouhar: Coronide, Zouhar-Hanzlík: Torso; 2004) a objednávku na celovečerní operu pro Národní divadlo. Nejprve rozšířil operu Yta innocens do celovečerního formátu, ale nakonec se rozhodl pro zhudebnění anonymního textu Lacrimae Alexandri Magni (Slzy Alexandra Velikého – premiéra 25. ledna 2007). V letech 2009–2010 vytvořil a premiéroval rozsáhlé hudební drama Labyrint vášně. V roce 2011 uvedlo Národní divadlo v Brně ve světové premiéře jeho operu La Dafne (společně s V. Zouharem). Volná rekonstrukce nedochované Monteverdiho Ariadny (společně s V. Zouharem) získala na festivalu Opera 2020 cenu za divácky nejúspěšnější inscenaci. Svůj vlastní skladatelský styl Hanzlík označuje jako neobarokní minimalismus, charakteristický zacyklením historizujících harmonických a melodických fragmentů. Výrazně se také podílí na vizuální stránce produkcí Ensemble Damian a to jak po stránce pohybové (rétorická barokní gestika) tak výtvarné (návrhy a výroba dekorací a rekvizit z papírmaše) ve spolupráci s kostýmní výtvarnicí Vendulou Johnovou. V letech 2005–2010 vlastním nákladem zrekonstruoval klasicistní kovárnu v Doubravici nad Moravou, kde žije a tvoří opery, sochy a obrazy. V roce 2021 zakoupil rozsáhlý zemědělský objekt v Měrotíně, který hodlá přebudovat na umělecké dílny s venkovní a vnitřní divadelní scénou.


Umělecké portfolio

Partitury některých skladeb jsou ke stažení ve formátu MUS, který můžete přečíst např. programem Finale Reader (ke stažení zde). Pokud je u díla partitur více, jsou navíc zabaleny do souboru ZIP.

Divertimento pastorale G dur (pro 2 flétny, 3 housle a kytaru), 1987

Pin, Tan, Bel (opera, text Hana Macková), 1987

Tři dětské kánony, 1989

Čtyři astmatici a dva cholerici (houslové dueto), 1989

Bahenní motýl (pro dva recitátory a komorní soubor), 1990

Et clamor meus (pro alt, housle a varhany), 1991

Koncert G dur (pro housle a smyčcový orchestr), 1992 / partitura

Missa (pro soprán, smíšený sbor, varhany a triangl), 19932003 / partitura

Čas (pro smyčcový orchestr), 1993

Aureola (pro smyčcový orchestr), 1993

In exitu Israel de Aegypto (pro kontratenor a barokní orchestr), 1993

Stavba města a věže (pro hoboj a smsyčcový orchestr), 1993

V období dešťů (pro varhany), 1993

Čtyři dětské písně (pro zpěv a klavír), 1994

Koncert pro flétnu, cembalo a smyčcový orchestr, 1995 / partitura

Hudba č. 1—4 (pro komorní soubor), 1995

Smyčcový kvartet č. 1 „Hudba pro UFO“, 1995 / partitura

Sonáta (pro cembalo a klavír), 1995

Smyčcové trio č. 1—4, 1995 / partitura

Sonata in G (pro housle, violu da gamba a cembalo), 1995 / partitura

Lamento za C. Ph. E. Bacha (pro klavír), 1995 / partitura

Lamentationes (pro 2 tenory, violoncello a klavír), 1995–96 / partitura

Gloria (pro soprán a smyčcové trio), 1997 / partitura

Concerto grosso (pro 6 houslí, violu, violoncello a kontrabas), 1997 / partitura

Potopa (kantáta, text: Jiří Malaník), 1998 / partitura

Sinfonia in Es KV 16 (pro komorní orchestr), 1998

Symfonie č. 1, Es dur, 1998 / partitura

Te Deum (pro sóla, sbor a barokní orchestr), 1999 / partitura

Epibateron (kantáta, text: Victorinus Jezvina), 2000

Endymio (opera, text: P. David Kopecký), 2001 / partitura

Yta innocens (opera, text: P. David Kopecký), 2003  rozšířená verze 2005 / partitura

Torso (opera, text: P. David Kopecký, hudba společně s V. Zouharem), 2003

Arion (balet – melodram, text: Jiří Malaník), 2002–2004 / partitura

Capriccio Nro. 1—5 (pro housle sólo), 1995, 2005 / partitura

Kirké (komorní opera na vlastní text), 2005 / partitura

Koncert pro violoncello a smyčcový orchestr, 2005 / partitura

Lacrimae Alexandri Magni (opera, text: anonym), 2006 / partitura

Krvavá pavlač (opera, vlastní text podle scénáře Romana Ludvy), 2006 / partitura

Jirka s kozou (melodram, text: Božena Němcová), 2006 / partitura

Tvarůžkové ódy (opera, text: David Hrbek), 2006–2007 / partitura

Harlekýnova dobrodružství (pantomima), 2007 / partitura

Strašná travestie o těhotném starostovi (komorní opera, text: David a Daniel Hrbek), 2008 / partitura

Stabat mater (kantáta pro alt a smyčce), 2008 / partitura

Romeo a Julie (komorní opera, text: David Hrbek), 2009 / partitura

Sen o říši krásy (fragment opery, text: Jiří Karásek ze Lvovic), 2009

Labyrint vášně (hudební drama, text: David Hrbek), 2009–2010 / partitura

La Dafne (opera, společně s Vítem Zouharem text: Ottavio Rinuccini), 2011

Gli arcieri nudi (tři madrigaly na texty O. Rinucciniho), 2012

Voda a vzduch (opera na vlastní text podle deníků Jakuba Obrovského), 2012

Malá svita z opery Křídla a propast, 2012

O perníkové chaloupce (opera, text: Miroslav Nop), 2013

Gotická svita (pro 5 saxofonů nebo zobcových fléten), 2013

Svět podle Plinia (opera, text: Plinius starší), 2014

Kdybys mi viděla do hlavy (melodram, text: David Hrbek), 2014

Lancelot a Alexandrina (opera-melodram, text: Otokar Fischer), 2015

Laudate pueri Dominum (pro soprán, alt a orchestr), 2015

Smyčcový kvartet č. 2, 2017

L´Arianna (opera, společně s C. Monteverdim, V. Zouharem, text: Ottavio Rinuccini), 2018

Skicy pro smyčcové kvarteto (Smyčcový kvartet č. 3), 1996, 2018

Piramo e Thisbe (dramatická kantáta), 2019

Epitaphium Wolfgango Hannibali de Schrattenbach, 2019

De profundis (žalm 129/130), 2020

Pivo, ženy, zpěv (cyklus písní pro tenor a klavír), 2020

Svita d moll (variabilní obsazení), 2020

Fuga d moll (pro smyčcové kvarteto), 2020

Preludia a fugy pro klavír, 2020

Trio C dur pro housle, klavír a violoncello, 2020

Piráti (opera na barokní motivy, libreto: Milan Šedivý), 2020/21

Římská Lukrécie (opera, libreto: Rademin), 2021

Poklad Arkádie (opera, libreto: Marek Řihák), 2021

Pudl a Pudr (muzikál, libreto Helena Koblischková), 2022

Missa brevissima pro sbor a cappella, 2022

Zkáza Sodomy pro bas a komorní soubor, 2022

Templum Honoris, Honoris cupiditas, 2023

Ekotoalety, 2023 (oratorium)

Pinocchio, 2024 (opera, společně s V. Zouharem, text: David Košťák)

_________________

Účast na inscenacích oper jiných autorů

Coronide (Vít Zouhart) nastudování, režie

Three Tales (Steve Reich) hudební nastudování

Apollo et Hyacinthus, K.s. 38 (W. A. Mozart) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie

Facetum musicum (1736) (A. Vivaldi, G. F. Haendel, A. Lotti…) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie

La Nascita del Diamante (J. H. Wilderer) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie

Ghirlanda di Fiori (A. Caldara) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie

Aurea libertas, Veritas exulant (Josef Schreier) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie

Operosa terni Colossi moles (F. A. Míča) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie

Orfeus (C. Monteverdi) scéna, překlad libreta, kostýmy, hudební nastudování, režie

Noci Dnem (Vít Zouhar) hudební nastudování obnovené inscenace

Il natal di Giove (1748 – K. Müller) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie

La contesa de´ numi (1729 – L. Vinci) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie

La Semele (1727 – J. A. Hasse) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie

La Senna festeggiante, RV 693 (1726 – A. Vivaldi), nastudování, režie, kostýmy

La Gloria e Himeneo, RV 687 (A. Vivaldi) scéna, kostýmy, režie

Belleza e Decoro, Nel giorno natalizio (1729, 1732 – F. A. Míča) scéna, kostýmy, režie

Saeculum coronatum (1724 – A. Saletka) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie

La Psiche (Carlo Agostino Badia) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie

Il Tribunale di Giove (K. Dittersdorf) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie

Rappresentatione di Anima et di Corpo (E. Cavallieri) scéna a kostýmy

La sacra lancia (A. Draghi) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie

Lékař oční (V. Jírovec) scéna, kostýmy, režie

O původu Jaroměřic na Moravě (F. Míča) kostýmy, hudební nastudování

Kantátá o Mozartově smrti (J. J. Rösler) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie

Holoprtské posvícení (J. Branžovský) scéna, kostýmy, hudební nastudování, režie


Vít Zouhar

Prof. MgA., Mgr. Vít Zouhar, Ph.D. (*1966), hudební skladatel, muzikolog a profesor Univerzity Palackého v Olomouci. Hudební vzdělání získal v mládí od svých rodičů Zdeňka Zouhara a Věry Zouharové. Skladbu vystudoval na Janáčkově akademii múzických umění v Brně (Ištvan, Piňos) a na Universität für Musik u. darstellende Kunst Graz (Pagh-Paan, Pressl), muzikologii na Masarykově univerzitě v Brně. Disertaci obhájil na JAMU v Brně. Habilitoval se na Ostravské univerzitě a inaugurován byl na JAMU. Kompoziční kurzy absolvoval na Accademia Chigiana v Sieně (Donatoni) a v Darmstadtu (Cage, Xenakis).

Je autorem nebo spoluautorem řady oper (L´Arianna, La Dafne, Coronide, Torso, ECHO, TiAMO), více než šedesáti orchestrálních a komorních děl (Brána slunce, Blízká setkání zběsilostí srdce, Pinnas columbae Zvlněná hladina), hudebních her a zvukových instalací (Arcadi, zaHRAda, Tastes, Planina, EUOUA). Jeho hudba je spojována s minimalismem a postmodernou. Zouhar je nositelem Ceny Alfréda Radoka, ceny NUBERG a mnoha dalších ocenění. Řada skladeb vznikla na objednávku (Národní divadlo v Praze, Pražské jaro, Orchestr Berg, Ensemble Damian) a je pravidelně prováděna a nahrávána v Evropě a USA. Zouharova divadelní tvorba byla a je v repertoáru Národního divadla v Praze (Radúz a Mahulena, Pán z Prasečkova), Národního divadla v Brně (La Dafne, Noci Dnem, Otvírání studánek Alfréda Radoka), Ensemble Damian (Coronide, Torso, Saeculum Coronatum, L´Arianna) a opera povera (ECHO).

Zouharovy opery Noci Dnem (2005) a La Dafne (2011, společně s T. Hanzlíkem a Roccem) vznikly na objednávky Národního divadla Brno. Opery Coronide (2000) a Torso (2003, společně s T. Hanzlíkem) uvedlo mj. Národní divadlo v Praze, Teatro Asioli Corregio, mnoho domácích a zahraničních festivalů a patří k nejúspěšnějším inscenacím Ensemble Damian. Od roku 2015 Zouhar vytváří s režisérem, scénografem a designérem Roccem cyklus experimentálních oper ECHO – Metamorphoses.  První uvedli v premiéře na Prague Quadriennale 2015. ECHO – Metamorphoses II  oba autoři premiérovali s pěvkyní Natalií Uschakovou na festivalu Opera 2017. Opera ECHO – Metamorphoses III – Garden of Life zahajovala festival  Prague Quadriennale 2019. V roce 2018 Zouhar dokončil s  T. Hanzlíkem operu L´Arianna  pro festival Olomoucké barokní slavnosti.

Od roku 2014 Zouhar vytváří a uvádí společně s Gabrielou Coufalovou, Jaromírem Synkem, v rámci Slyšet jinak Laptop Ensemble, a s videoartistou Tomášem Hrůzou cyklus hudebních a vizuálních her Arcadi (2014), zaHRAda (2015), LIBOsad  (2016), Planina (2017), EUOUAE (2018), NAD HLA VOU  (2018). GArdenME/zaHRAda uvádí od roku 2016 Martin Herman s CSU Long Beach Laptop Ensemble. Na tento cyklus navázaly performance a multimediální projekty Tastes (2016) a MarISHA (2019) které Zouhar vytvořil společně s Ivo Medkem, Sárou Medkovou, Lukášem Medkem, Janem Kavanem a Roccem (MarISHA).

Zouharův balet Wide Crossing (1996) nastudoval Opernhaus Graz a die Theater Künstlerhaus Wien. Na objednávku Národního divadla v Praze vytvořil v roce 2009 hudbu k inscenaci J. A. Pitínského Radúz a Mahulena Julia Zeyera a v roce 2012 k inscenaci Hany Burešové Pán z Prasečkova Molièra. Na objednávku Národního divadla v Brně napsal v roce 2016 hudbu k inscenaci J. A. Pitínského Otvírání studánek Alfreda Radoka Martina Sládečka. Mnoho jeho skladeb vzniklo na objednávku a z podnětu souborů Orchestr Berg, Dama Dama, Ensemble Damian, Ensemble MoENS, Duo Ardašev, Malle Symen Quartet ad. a na objednávku festivalů a institucí Moravský podzim, Baroko Olomouc, Poesiefestival Berlin, Terezín Music Foundation, Concentus Moraviae, Expozice nové hudby Brno, Forfest Kroměříž, Mladé pódium ad. Zouharovy orchestrální skladby zazněly v rámci abonentních cyklů Filharmonie Brno, Moravské filharmonie Olomouc, Orchestr Berg, Filharmonie Bohuslava Martinů, Plzeňské filharmonie ad. Spolupracoval s dirigenty Tomášem Hanusem, Jakubem Hrůšou, Václavem Luksem, Petrem Šumníkem, Tomášem Hanzlíkem, Vladimírem Válkem, Petrem Vrábelem, Petrem Vronským ad.

Jeho komorní a orchestrální skladby byly provedeny na festivalech Pražské jaro, Schleswig-Holstein-Musik-Festival, Shanghai spring music festival, Hörgänge Wien, Mélos-Etos Bratislava, Ostravské dny nové hudby, Mezinárodní hudební festival Brno, Forfest, Music of our Age Budapest, Baroko Olomouc, Janáčkův máj aj. Pravidelně spolupracuje se soubory Ensemble Damian a ISHA Trio. Skladby vyšly na několika CD a jsou uváděny v médiích. Opera Torso byla nominována na inscenaci roku 2005, Noci Dnem na inscenaci roku 2005 a na hlavní cenu festivalu Opera 2009. Opera L´Arianna získala na festivalu Opera Praha 2020 cenu diváků. O Coronide vznikly dokumenty v ČT (R. Chudoba 2001, Z. Plachý 2004) a Estonian TV (2003). Rudolf Chudoba natočil o Noci Dnem dokument Kouzlo jedné flétny (2006). Opera ECHO II byla součástí dokumentu ČT Festival hudebního divadla (Blažena Hončarivová, 2017). Jako hostující skladatel Zouhar působil ve Werkstadt Graz a na IEM Graz.

V roce 2004 Zouhar vydal monografii Postmoderní hudba? Německá diskuse na sklonku 20. století. Jeho teoretické práce jsou zaměřeny na problematiku hudby 20. století (minimalismus, hudební postmoderna). Pro IEM Cube ve Štýrském Hradci rekonstruoval prostorovou verzi elektroakustické skladby Poème électronique Edgarda Varèseho (2003). Podílí se na kritickém vydání děl Bohuslava Martinů. V roce 2016 vydal svazek Bohuslav Martinů – Bureš Cantatas. The Bohuslav Martinů Complete Edition. Series VI/2/3. Cantatas. Společně se Zdeňkem Zouharem publikoval v roce 2008 knihu Dear Friend. Bohuslav Martinů’s Letters to Zdeněk Zouhar. S Gabrielou Coufalovou vydal v roce 2017 Dear friend Bureš: Bohuslav Martinů´s letters to Miloslav Bureš a 2019 Milý Miloši: Dopisy Bohuslava Martinů Miloši Šafránkovi. V roce 2018 vydal společně s Irenou Veselou knihu Zdeněk Zouhar (1927-2011) : ohlédnutí k 90. výročí narození. Zouhar inicioval v roce 2001 vznik programu Slyšet jinak, který je zaměřen na komponování v hudební výchově. V roce 2014 vydal s Ivo Medkem a Jaromírem Synkem Composing in the classroom. Different Hearing: Experiences in Czech Music Education a s Jiřím Kopeckým a Jaromírem Synek Hudební hry jinak. Tvořivé hry a modelové projekty elementárního komponování. V letech 1992–2004 působil na Institutu pro elektronickou hudbu při Univerzitě hudby a dramatických umění ve Štýrském Hradci. V letech 2003-2014 byl místopředsedou správní rady Nadace Bohuslava Martinů v Praze. Od roku 1992 přednáší na Katedře hudební výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. V letech 2003–2006 byl proděkanem Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Od roku 2010 je prorektorem Univerzity Palackého v Olomouci pro studium.

Další informace jsou uvedeny také na stránkách Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.

Vít Zouhar


Opery a vokální skladby

TiAMO (2021), společně s Ivo Medkem a Sárou Medkovou; režie Rocc; ISHA Trio Sára Medková, Lucie Rozsnyo, Hana Hána  Předpremiéra: 19.10.2021, MusicOlomouc; premiéra: 11.12.2021, Setkávání nové hudby Plus, Divadlo na Orlí, Brno.

ECHO – Metamorphoses III. Garden of Life (2019), společně s Roccem. Opera-instalace, premiéra Prague Quadreiennal 2019 – Opening event, Výstaviště Praha, 5. 6. 2019, Rocc, Vít Zouhar, ISHATrio, Sara Medková, Lucie Rosznyo, Jana Pavlíčková, Opera Povera.

L´Arianna, opera (2018), společně s Tomášem Hanzlíkem, Ensemble Damian, dirigent a režie Tomáš Hanzlík, premiéra 23. 5. 2018, Lipník, Olomoucké barokní slavnosti Olomouc, 12. – 15. 7. 2018.

ECHO – Metamorphoses II (2017), společně s Roccem. Opera ambient. Vše co propojuje zvuk a prostor, se může stát operou, Festival Opera 2017, Praha, České muzeum hudby, premiéra 3. 11. 2017, repríza 5.11.2017, Opera Schrattenbach UC UP, Atrium; Natalia Ushakova, Rocc, Vít Zouhar, opera povera

ECHO – Metamorphoses I (společně s Roccem, 2015). Opera-instalace, premiéra Prague Quadreiennal 2015 – Performing Prague, České muzeum hudby, 20.6.2015, Rocc, Vít Zouhar.

La Dafne (2011; 60´) opera a 8 in 12 scene – společně s Tomášem Hanzlíkem; libreto Ottavio Rinuccini, Rocc, T. Hanzlík, V. Zouhar; objednávka Národního divadla v Brně

Noci Dnem (2005; 60´) na motivy fragmentu J. W. Goetha Der Zauberflöte zweiter Teil, objednávka Národního divadla v Brně

Hark, pro soprán a bicí nástroje (2007); objednávka Dana Dlouhého a Jaqueline Bobak

Torso (2003) opera na texty Davida Kopeckého 1728  – společně s Tomášem Hanzlíkem; objednávka festivalu Baroko

Coronide (2000) opera o dvanácti scénách na texty un Pastore Arcade a Publia Ovidia Naso (2000); objednávka festivalu Baroko

Orchestrální skladby

Pinnas columbae, verze pro kontratenor, cimbál a orchestr (revize 2012); premiéra  Jan Mikušek, dirigent Tomáš Hanzlík, Daiman Orchestra, 11.12.2012, Kaple Božího těla, festival Opera Schrattenbach Olomouc.

Pinnas columbae, pro kontratenor, cimbál a komorní orchestr (2010); premiéra  Jan Mikušek, dirigent Peter Vrábel, Orchestr Berg, 6.12.2010, Španělská synagóga, objednávka Orchestr Berg  

Blízká setkání zběsilostí srdce pro klavír a orchestr (2004)

Blízká setkání zběsilostí srdce pro stereo-orchestr (1993)

Brána slunce, pro koncertantní bicí nástroje a symfonický orchestr (1989)

Agastja, pro velký symfonický orchestr (1988)

Komorní skladby

Zvlněná hladina (2021) pro klavír a violoncellové okteto / Undulated Waters for Piano and Cello Octet. Premiéra: Maki Namekawa, Cello Octet Amsterdam, Filharmonie Brno, Moravský hudební podzim, Besední dům, Brno, 14. 10. 2021.

MarISHA (2019) – zvukově vizuální performance a instalace, společně s Roccem, Ivo Medkem, Sárou Medkovou, Carminou Escóbar, Janem Kavanem a Lukášem Medkem. ISHA Trio, Sára Medková, Lucie Rozsnyo, Kristína Vaculová  Premiéra: 3.12.2019, Setkávání nové hudby Plus, Divadlo na Orlí, Brno

Prosvítání (2019) – pro hlas, flétnu a klavír / Translucence for Voice, Flute and Piano. Premiéra: MusicOlomouc, Kaple Božího Těla, Umělecké centrum Olomouc: ISHA Trio: Sára Medková, Lucie Rozsnyo, Kristína Vaculová, 8. 10. 2019.

NAD HLA VOU / Over One´s Head (2018) – hudebně vizuální hra pro čtyři hráče, premiéra Opera Schrattenbach, Atrium Uměleckého centra Univerzity Palackého v Olomouci, interactive music, laptop performance: Gabriela Coufalová, Jaromír Synek, Vít Zouhar, interactive video, laptop performance: Tomáš Hrůza, 4. 11. 2018.

EUOUAE (2018) – hudební performance pro 5 vokálů a 3 laptopy / rozeznívej, vzpomínky znějí, premiéra FORFEST Kroměříž, Sněmovní sál Arcibiskupského zámku, vokály: Lenka Uličná, Juliana Synková, Jana Synková, Tomáš Kučera, Jan Juráň;  laptop performance: Gabriela Coufalová, Jaromír Synek, Vít Zouhar, 23.6.2018

Planina / PLAIN (2017) – hudebně vizuální hra pro čtyři htáče / jakoby okamžik nikdy nekončil, premiéra Opera Schrattenbach, Atrium Uměleckého centra Univerzity Palackého v Olomouci, interactive music, laptop performance: Gabriela Coufalová, Jaromír Synek, Vít Zouhar, interactive video, laptop performance: Tomáš Hrůza, 3.12.2017

Libosad (2016) – zvukově vizuální hra pro čtyři htáče / jaro: tak vzdálené, tak blízké, premiéra Opera Schrattenbach, , Atrium Uměleckého centra Univerzity Palackého v Olomouci, Gabriela Coufalová, Jaromír Synek, Vít Zouhar, Tomáš Hrůza, 13.11.2016

Tastes (2016) – zvukově vizuální performance a instalace, společně s Ivo Medkem, Sárou Medkovou, Janem Kavanem a Lukášem Medkem. Premiéry Gerald R. Daniel Recital Hall, CSU Long Beach, 15.10.2016, Cypress Recital Hall, CSU Northridge, 18.10. 2016, Roy O. Disney Concert Hall, California Institute of Arts, 19.10.2016

Dies diei (2016) pro rovné vyšší hlasy, premiéra Kantiléna, Michal Jančík, Filharmonie Brno, Jezuitský kostel Brno, 24.9. 2016.  

zaHRAda (2015). Hudební hra pro tři občany, premiéra Festival Forfest, Gabriela Coufalová, Jaromír Synek, Vít Zouhar, 27.6. 2015.

Arcadi (2014). Hudební hra pro pět občanů,premiéra Festival Forfest Tomáš Hanzlík, Gabriela Coufalová, Šimon Hron, Jaromír Synek, Vít Zouhar, 21.6. 2014.

Days / Dny (2012) pro flétnu, housle, violu, violoncello a cembalo, premiéra Pražské jaro,  Mark Kroll, Jan Ostrý, flétna, Martina Baková, housle, Mark Ludwig viola, Petr Nouzovský, violoncello,  Kosetl Šimona a Judy, 15.5.2012, objednávka Terezín Music Foundation a Pražské Jaro.

Knots a finger points, for four hand piano (2011) premiéra  Moravský podzim Duo Ardašev, Brno 19.10.2011

Knots a finger points, for piano solo (2011); premiéra Festival Estoril, Joana Gama, objednávka MusMa, Estoril, 26.7.2011

Zahrady nebeských slastí  pro dva kontratenoristy a smyčce (2009), Jan Mikušek, Stephan Kunath, Ensemble Damian, dirigent Tomáš Hanzlík, premiéra Forfest, 26.6.2009, objednávka festivalu Forfest Kroměříž

Let pro marimbu a vibrafon (2009), objednávka Martina Opšala

Ariosi pro kontratenor a smyčce (2008), Stephan Kunath, Ensemble Damian, dirigent Tomáš Hanzlík, premiéra Opera Schrattenbach,  16.11. 2008, Olomouc, 18.11. 2008, České muzeum hudby Praha

Mente, audiovizuální kompozice na básně Petera Waterhouse (2008); objednávka Literaturwerkstatt Berlin pro Poesiefestival Berlin 2008

Viderunt omnes fines pro mužský sbor (2008), objednávka festivalu Mladé pódium, Gentleman singers, premiéra 18. září 2008

M, TRASA M pro amplifikovaný komorní soubor a pás (2007), objednávka MoENS

Ritorni per archie e cembalo (2006); objednávka souboru Barocco sempre giovane pro festival Mladé pódium Pardubice.

Ariosi – tre sceni per canto e pianoforte (2006); objednávka pěvkyně Barbary Hesse-Bachmaier.

Multiple Gesture, pro zvukový prostor IEM-CUBE (2005); objednávka pro koncertní řadu Open-CUBE Graz

Le Ro, pro komorní soubor (2005); objednávka souboru Ars Incognita pro festival České filharmonie Pražské premiéry

Drásnění, pro čtyřruční klavír (2004); objednávka festivalů Concentus Moraviae a České sny pro Duo Ardašev

Kruhy hladin, pro kvarteto zobcových fléten a video (2003); objednávka festivalu Expozice nové hudby pro Malle Symen Quartet

Petite sirène, pro bicí nástroje (2001); objednávka souboru DAMA DAMA pro abonentní koncert Státní filharmonie Brno

And Coronis Left Her Look, pro komorní soubor (2001); objednávka souboru Ars Incognita pro Pražské jaro

Il Pendolo / Kyvadlo pro komorní soubor (1998); objednávka festivalu Forfest

Co všechno se může tangu také stát pro fagotové nebo saxofonové kvarteto (1997); objednávka souboru Fagoti Brunenses

Duny, pro dvě marimby (1995)

Wide Crossing, elektroakustická skladba (stereo) (1994); skladba vznikla v rámci programu Composer in residence Werkstadt Graz

Jako voda je, trio pro klarinet, fagot a klavír (1994); objednávka souboru Trio Drápela pro festival Mladé pódium Karlovy Vary.

Šest klavírů pro klavír a pás (1992)

Zdá se mi zato pokaždé, stínování pro housle, klarinet a klavír (1992); objednávka souboru Contrast Trio pro festival Forfest

Je všechno, proznívání pro dva kytaristy, dvě kytary a znějící prostor (1992); objednávka souboru Duo de Guitarras pro festival Forfest

Čas dobrých nadějí, dechový kvintet (1986)

Brněnské veduty, smyčcový kvartet (1986)

Rytmy pro dva a dvaadvacet bicí nástroje (1984/88)

Scénická hudba

Otvírání studánek Alfréda Radoka (2016), Národní divadlo v Brně, režie Jan Antonín Pitínský, Kantiléna, dirigent Michal Jančík

Pán z Prasečkova (2012) – komedie-balet, Národní divadlo v Praze, režie: Hana Burešová, dirigent Václav Luks, Vojtěch Spurný, Collegium 1704

Oresteia: Laskavé Bohyně (2012) – scénické oratorium, Městské divadlo Zlín, režie: Jan Antonín Pitínský, Filharmonie Bohuslava Martinů 

Radúz a Mahulena (2009) – scénický melodram, Národní divadlo v Praze, režie: Jan Antonín Pitinský; dirigent: Václav Luks, Collegium Vocale 1704 a Collegium 1704; scéna: Jan Hubínek, kostýmy: Kateřina Štefková, dramaturg: Lenka Kolihová

Tartuffe – scénická hudba (2006), režie: Hana Burešová, dramaturg: Hynek Pekárek, Ensemble Damian, inscenace ČRo Vltava

CD

Ritorni. In: Klein-Spilka-Zouhar-Haas. Ensemble Opera Diversa, Vít Spilka. Brno 2013

LET: In: LET. OK Percussion Duo. Brno: 2012, Cimbal Classic, CC 014

Tutte quelle: In: Choral Bridges: Mixed Chamber Choir Ateneo. Palacký University Olomouc 2011

Pinnas columbae: In: NUBERG 2010.  A2, 2010

Duny. In: Axoum. New music for two marimbas. TIGRE, 2006. TA CD001

Petite sirène. In: DAMA DAMA Pangea. Brno: 2000 Forza, 2004. ¨

Brána slunce. In: DAMA DAMA Pangea. Brno: 2000 Forza, 2004.

Brána slunce. In: Samá voda přihořívá. Brno: FT Records, 2003.

Coronide. Qual va. Mora quel perfida. In: Sampler His Voice. Praha: HIS, 2002.

Coronide. Olomouc: Ensemble Damian, 2001.

Brána slunce. In: DAMA DAMA energy off line. Brno: DAMA DAMA, 2000.

Duny. In: DAMA DAMA energy off line. Brno: DAMA DAMA, 2000.

Duny. In: http://www.dama.dama8.cz. Brno: Wolf Records, 1999, WORE 990014-2.

Duny. In: DAMA DAMA: Údolí lidí. Brno: DAMA DAMA, 1999.

Co všechno se může tangu také stát. In: Fagoti Brunenses: Czech Music. Brno: Bárny, 1999.

Kyvadlo. In: Vít Zouhar: Kyvadlo / Tomáš Hanzlík: Potopa. Olomouc: Ensemble Damian, 1998.

Blízká setkání. Brno: µz, 1998.

Je všechno. In: DAMA DAMA 2. Brno: Wolf Records, 1996, die andere saite, Graz.

Zdá se mi zato pokaždé. In: Sonata a tre. Brno: Sinfonietta, 1996.

Wide Crossing. Graz: WERKSTADT GRAZ, 1994; GEM 10.

Close Encounters. Graz : IEM, WERKSTADT GRAZ, 1994.

Brána slunce. In: DAMA DAMA. Brno: PEHY, 1994.

Brána slunce. In: Amerika (sound track). Praha: Simply Cinema, 1994.