Menu Zavřeno

Písně o nestálosti tohoto světa

Melancholické barokní šansony


Alena Hladká – zpěv
Jiřina Dvořáková-Marešová – pozitiv, cembalo
Miloslav Študent – arciloutna
Jakub Michl – viola da gamba 


Jednou z nejvýraznějších hudebních inovací raného baroka v hudbě byl vznik tzv. monodie: jediné pěvecké linky doprovázená číslovaným basem. Byla to reakce na složitou renesanční polyfonii, která zastírala srozumitelnost textu.

Není bez zajímavosti, že toto hnutí vyšlo z řad básníků a vzdělaných aristokratických amatérů, kteří se snažili současnými (barokními) prostředky rekonstruovat ideál antického divadla. S tím pak souvisí i skutečnost, že prvními operními hvězdami byly zpívající herci, protože prvořadý byl text a jeho správný dramatický přednes. Teprve za dalších sto let drama ustoupilo hlasové exhibici a opera se na dlouho stala především formou pro předvádění strhující pěvecké virtuozity.

Náš program by chtěl simulovat právě tu situaci v 17. století, kdy byla srozumitelnost textu a jeho dramatický přednes prvořadé. Proto jsme se rozhodli árie cizích skladatelů přeložit do češtiny a některé české lidové písně zaranžovat do podoby barokních „kantát“, a to vše v podání zpívající herečky. Latina v našem programu zůstala záměrně nepřeložená. Byla intelektuály považovaná za mezinárodní řeč univerzální církve, vzdělanců a politiků. Měla být tím jazykem, kterým se všichni dobře dorozumí, předejdou konfliktům a válkám.


Program

Ayr
hudba: Jan Antonín Losy (cca 1645-1721)

O bona crux
hudba a text: Pavel Josef Vejvanovský (cca 1639-1693), Kroměříž A 4818

Jak jen spát
hudba: Pietro Andrea Ziani (cca 1617-1684), text: Helena Koblischková

Venušino Blues
hudba: Jean-Baptiste Lully (1632-1687), text: H. Koblischková

O quam suavis
hudba i text: anonym, Kroměříž A 235

Proč, kalino, v struze stojíš?
úprava moravské lidové písně: Tomáš Hanzlík

Voix Humaines
hudba: Marin Marais (1656-1728)

Proč Svět rytěřuje pod bídnou marností?
vydavatel: Jiřík Hlohovský – Písně katolické (Olomouc 1622), úprava: T. Hanzlík

Běžela ovečka
úprava české lidové písně: T. Hanzlík

Magdaléna kajícná
hudba: David Hlaváč, text: H. Koblischková

Salve Regina
hudba: P. J. Vejvanovský, Kroměříž A 699

Venušin Triumf
hudba: T. Hanzlík, text: H. Koblischková

Svita Euterpe
hudba: Johann Caspar Ferdinand Fischer (1656-1746)

Vítejte na palubě noci
hudba: T. Hanzlík, text: David Hrbek

Sám v ústraní
hudba: Henry Purcell (1659-1695), text: H. Koblischková

V zeleným háječku
úprava chodské lidové balady: T. Hanzlík

Píseň na chvilinku
hudba: H. Purcell, text: H. Koblischková


Ukázka z představení